Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/1578 av 20. april 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 575/2013 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer kravene til den interne metoden eller de eksterne kildene som brukes i henhold til den interne modellen for misligholdsrisiko til å estimere misligholdssannsynlighet og tapsgrad ved mislighold
Kapitalkravsforordningen (CRR): utfyllende bestemmelser estimering av misligholdssannsynligheter og tap ved mislighold
Norsk forskrift kunngjort 15.11.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 1.8.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.9.2023
- EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.8.2023)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er utfyllende regelverk til Forordning (EU) nr. 575/2013 (kapitalkravsforordningen, CRR). Den reviderte kapitalkravsforordningen (2019/876, "CRR2") endret kravene for beregning av kapitalkravet for markedsrisiko.
Det kreves at foretak som benytter intern modell for markedsrisiko (Internal Model Approach, "IMA") skal beregne kapitalkrav ved bruk av intern modell for misligholdsrisiko (internal default risk model, "DRC") for foretakets posisjoner i gjelds- og egenkapitalinstrumenter som omfattes av IMA tillatelsen. Etter CRR artikkel 325bp kreves det at foretak som ikke har tillatelse til bruk av intern metode for kredittrisiko (IRB-metoden ("internal Ratings-Based Approach"), skal benytte en intern metodikk eller benytte data fra eksterne kilder for å beregne misligholdssannsynlighet (PD) og tapsgrad gitt mislighold (LGD). De utfyllende reglene klargjør kravene som stilles til beregning av PD og LGD i DRC modeller. De utfyllende reglene angir bl.a. at metodikken for beregning av PD og LGD i en DRC modell skal oppfylle de samme kravene som stilles ved bruk av IRB-metoden. I tillegg spesifiseres de kvalitative kravene som stilles til bruk av data fra eksterne kilder i DRC modeller er tilsvarende de som gjelder for bruk eksterne data ved bruk av IRB-metoden. Imidlertid er det tilfeller hvor foretakene hverken kan benytte modellestimater eller bruke eksterne kilder som oppfyller disse kravene grunnet manglende inndata eller at det vil kreves uforholdsmessig mye arbeid. De utfyllende reglene angir hvilke tilfeller foretakene kan avvike fra kravene som stilles til bruk av IRB-metoden, samt angir hvordan foretakene skal da skal beregne PD og LGD.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen betydelige konsekvenser da p.t. er ingen norske banker som har tillatelse til bruk av interne modeller for markedsrisiko.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Status
Forodningen trer i kraft i EU 21. august 2023. Forordningen er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.