Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1311 av 3. juli 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 575/2013 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer vilkårene for å vurdere vesentligheten av utvidelser av og om endringer i bruken av alternative interne modeller, og om endringer i delmengden av modellerbare risikofaktorer
Kapitalkravsforordningen (CRR): utfyllende bestemmelser om bruk av alternative interne modeller
EØS-notat offentliggjort 28.11.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 3.7.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 14.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.11.2025)
Sammendrag av innhold
Foretak som ønsker å bruke alternative interne modeller for markedsrisiko må ha tillatelse fra tilsynsmyndighet og oppfylle kravene i kapitalkravsforordningen (CRR), blant annet knyttet til metoder, prosesser, kontroller, datainnsamling, organisering av risikokontrollen og IT-systemer. Endringer i godkjente modeller krever enten forhåndsgodkjenning eller melding til tilsynet, avhengig av hvor vesentlige de er. Valg av modellbare risikofaktorer er en del av institusjonens godkjente interne retningslinjer, og endringer i disse retningslinjene må meldes eller godkjennes, mens justeringer innenfor eksisterende rammer ikke krever dette. Mindre tilpasninger og feilrettinger som skjer innenfor godkjente metoder og systemer trenger ikke meldes. Vesentlige endringer eller utvidelser skal vurderes ut fra både kvalitative og kvantitative kriterier, og ikke-vesentlige endringer skal meldes minst fire uker før implementering. For å vurdere vesentlighet må foretakene beregne relevante risikotall over en observasjonsperiode på 15 virkedager. Tilsynsmyndighetene kan gruppere relaterte endringer som én samlet endring ved vurdering. Forordningen er utarbeidet med hjemmel i CRR artikkel 325az nr. 8, hvor det fremkommer at EBA skal utarbeide forslag til tekniske standarder som fastsetter:
- Vilkårene for å vurdere hvor vesentlige endringer og utvidelser av bruken av alternative interne modeller er, samt endringer i utvalget av modellbare risikofaktorer.
- Metoden som tilsynsmyndighetene skal bruke for å kontrollere at institusjonene oppfyller kravene i dette kapitlet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen betydelige konsekvenser da p.t. er ingen norske banker som har tillatelse til bruk av interne modeller for markedsrisiko
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Status
Forodningen trådte i kraft i EU 3. november 2024. Når forordningen er til innlemmet i EØS-avtalen kan den gjennomføres ved inkorporasjon i § 2 andre ledd.