Kapitalkravsforordningen (CRR): utfyllende bestemmelser om fradrag for programvareeiendeler
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/2176 av 12. november 2020 om endring av delegert forordning (EU) nr. 241/2014 med hensyn til fradrag for programvareeiendeler i ren kjernekapital-poster
Commission Delegated Regulation (EU) 2020/2176 of 12 November 2020 amending Delegated Regulation (EU) No 241/2014 as regards the deduction of software assets from Common Equity Tier 1 items
Norsk forskrift kunngjort 14.6.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.5.2021)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer utfyllende regelverk til CRR (kapitalkravsforordningen).
Bestemmelsene for behandlingen av forsvarlig verdivurderte programvareeiendeler, hvis verdi ikke blir materielt påvirket av et foretaks eventuelle oppløsning, insolvens eller avvikling, ble utvidet med europaparlaments og -rådsforordning (EU) 2019/876 for å tilrettelegge for overgangen til en mer digitalisert banksektor. Endringene medførte et krav til Den europeiske banktilsynsmyndigheten om å utvikle standarder for bruken av fradrag for programvareeiendeler fra ren kjernekapital-instrumenter. For å sikre konsistens med andre standarder for fradrag fra ren kjernekapital-instrumenter, inkorporeres disse bestemmelsene i delegert kommusjonsforordning (EU) nr. 241/2014, som samler alle standarder som påvirker ansvarlig kapital.
For at reglene for medregning av programvareeiendeler skal virke slik tiltenkt, er det nødvendig at eiendelene er forsvarlig verdivurdert. Verdivurderingen bør således ta høyde for nødvendige avskrivinger av eiendelene. Forordning (EU) 2020/2176 angir nærmere bestemmelser om hvordan avskrivinger hensyntas i beregningen av programvareiendelers verdi i kapitalberegningsøyemed, herunder forsvarlig avskriving av balanseført verdi utfra programvarens levetid mm.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, skal den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i Forskrift om kapitalkrav og nasjonal tilpasning av CRR/CRD IV (CRR/CRD IV-forskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten trolig ikke ha særskilte administrative konsekvenser for norske tilsynsmyndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant.
Status
Rettsakten er vedtatt og trådt i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer utfyllende regelverk til CRR (kapitalkravsforordningen).
Bestemmelsene for behandlingen av forsvarlig verdivurderte programvareeiendeler, hvis verdi ikke blir materielt påvirket av et foretaks eventuelle oppløsning, insolvens eller avvikling, ble utvidet med europaparlaments og -rådsforordning (EU) 2019/876 for å tilrettelegge for overgangen til en mer digitalisert banksektor. Endringene medførte et krav til Den europeiske banktilsynsmyndigheten om å utvikle standarder for bruken av fradrag for programvareeiendeler fra ren kjernekapital-instrumenter. For å sikre konsistens med andre standarder for fradrag fra ren kjernekapital-instrumenter, inkorporeres disse bestemmelsene i delegert kommusjonsforordning (EU) nr. 241/2014, som samler alle standarder som påvirker ansvarlig kapital.
For at reglene for medregning av programvareeiendeler skal virke slik tiltenkt, er det nødvendig at eiendelene er forsvarlig verdivurdert. Verdivurderingen bør således ta høyde for nødvendige avskrivinger av eiendelene. Forordning (EU) 2020/2176 angir nærmere bestemmelser om hvordan avskrivinger hensyntas i beregningen av programvareiendelers verdi i kapitalberegningsøyemed, herunder forsvarlig avskriving av balanseført verdi utfra programvarens levetid mm.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, skal den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i Forskrift om kapitalkrav og nasjonal tilpasning av CRR/CRD IV (CRR/CRD IV-forskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten trolig ikke ha særskilte administrative konsekvenser for norske tilsynsmyndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant.
Status
Rettsakten er vedtatt og trådt i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.