Kjemikaliedirektivet REACH: endringsbestemmelser for deka-BDE
Kommisjonsforordning (EU) 2017/227 av 9. februar 2017 om endring i vedlegg XVII i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (REACH) for så vidt angår bis(pentabromophenyl)ether
Commission Regulation (EU) 2017/227 of 9 February 2017 amending Annex XVII to Regulation (EC) No 1907/2006 of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH) as regards bis(pentabromophenyl)ether
Norsk forskrift kunngjort 9.5.2017
Etter et norsk innspill har EU vedtatt å forby salg og bruk av produkter som inneholder den bromerte flammehemmeren deka-BDE. Stoffet gir grunn til bekymring på grunn av evnen til å hope seg opp i miljøet. Det kan forårsake uforutsigbare langtidseffekter som er vanskelig å reversere. Eksponering for deka-BDE kan blant annet resultere i nevrotoksisitet i pattedyr inkludert mennesker. Norge startet i 2013 en prosess gjennom Stockholmkonvensjonen for å få et globalt forbud mot stoffet. På denne bakgrunn ba Kommisjonen det europeiske kjemikaliebyrået ECHA om å vurdere et forbud mot deka-BDE under REACH-direktivet. ECHA har i denne prosessen hatt tett samarbeid med Miljødirektoratet. Basert på kjemikaliebyråets anbefalinger la Kommisjonen ifjor fram forslag om forbud. Etter konsultasjon med medlemsstatenes og EØS/EFTA-landenes eksperter og etterfølgende klarering med Rådet og Europaparlamentet, ble forbudet vedtatt i februar 2017.
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.5.2017)
Sammendrag av innhold
Vedlegg XVII i REACH omhandler begrensninger på fremstilling, omsetning og bruk av visse farlige stoffer, stoffblandinger og produkter. Den bromerte flammehemmeren deka-BDE er ført opp på kandidatlisten under REACH og er identifisert som persistent, bioakkumulerende og toksisk (PBT) og veldig persistent og veldig bioakkumulerende (vPvB). PBT/vPvB-stoffer gir grunn til bekymring ut i fra deres evne til å hope seg opp i miljøet og forårsake uforutsigbare langtidseffekter som er vanskelig å reversere, selv når utslippene av stoffene opphører. I tillegg er det vist at eksponering for deka-BDE (og dets nedbrytningsprodukter) kan resultere i nevrotoksisitet i pattedyr inkludert mennesker. Overvåkningsdata viser utstrakt forekomst av deka-BDE både i miljøet, dyrelivet og i mennesker uten tegn til noen nedadgående trend. Kommisjonen innfører forbud mot deka-BDE gjennom ny post 67 i vedlegg XVII i REACH. Det blir forbud mot å produsere, importere, omsette og bruke stoff og stoffblandinger som inneholder mer enn 0,1 prosent deka-BDE, med noen få tidsbegrensede unntak. Forbudet trer i kraft i 2019.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) ble innlemmet i EØS-avtalen, og gjennomført i norsk rett ved forskrift om registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier (REACH-forskriften) i 2008. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endringer i REACH-forskriften.
På grunn av svært betenkelige miljøegenskaper har deka-BDE siden 2008 vært regulert i Norge gjennom produktforskriften (§ 2-7). Deka-BDE er videre regulert gjennom RoHS-direktivet (omfatter elektriske og elektroniske produkter) som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved bestemmelser i produktforskriften (kapittel 2a).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten er vurdert til ikke å medføre vesentlige administrative og/eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Dokumenter knyttet til endringer i det aktuelle regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet sammen med annen informasjon og nyheter om REACH-regelverket. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.
Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) fikk i juni 2013 oppdrag av Kommisjonen om å utarbeide restriksjonsforslag for deka-BDE under REACH. ECHA har samarbeidet med Norge ved Miljødirektoratet gjennom hele den omfattende prosessen med å utarbeide restriksjonsforslaget for deka-BDE. Bakgrunnen for Kommisjonens oppdrag til ECHA var at Norge i mai 2013 nominerte deka-BDE til Stockholmkonvensjonen for å få stoffet identifisert som en persistent organisk miljøgift (POP). Prosessen med den globale reguleringen av deka-BDE under Stockholmkonvensjonen har pågått parallelt med arbeidet med å forby deka-BDE under REACH.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Utkast til rettsakt (dokumentnr. D045427/04) ble publisert i EU-register 28. september 2016. Rettsakten ble vedtatt 9. februar 2017.
Sammendrag av innhold
Vedlegg XVII i REACH omhandler begrensninger på fremstilling, omsetning og bruk av visse farlige stoffer, stoffblandinger og produkter. Den bromerte flammehemmeren deka-BDE er ført opp på kandidatlisten under REACH og er identifisert som persistent, bioakkumulerende og toksisk (PBT) og veldig persistent og veldig bioakkumulerende (vPvB). PBT/vPvB-stoffer gir grunn til bekymring ut i fra deres evne til å hope seg opp i miljøet og forårsake uforutsigbare langtidseffekter som er vanskelig å reversere, selv når utslippene av stoffene opphører. I tillegg er det vist at eksponering for deka-BDE (og dets nedbrytningsprodukter) kan resultere i nevrotoksisitet i pattedyr inkludert mennesker. Overvåkningsdata viser utstrakt forekomst av deka-BDE både i miljøet, dyrelivet og i mennesker uten tegn til noen nedadgående trend. Kommisjonen innfører forbud mot deka-BDE gjennom ny post 67 i vedlegg XVII i REACH. Det blir forbud mot å produsere, importere, omsette og bruke stoff og stoffblandinger som inneholder mer enn 0,1 prosent deka-BDE, med noen få tidsbegrensede unntak. Forbudet trer i kraft i 2019.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) ble innlemmet i EØS-avtalen, og gjennomført i norsk rett ved forskrift om registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier (REACH-forskriften) i 2008. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endringer i REACH-forskriften.
På grunn av svært betenkelige miljøegenskaper har deka-BDE siden 2008 vært regulert i Norge gjennom produktforskriften (§ 2-7). Deka-BDE er videre regulert gjennom RoHS-direktivet (omfatter elektriske og elektroniske produkter) som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved bestemmelser i produktforskriften (kapittel 2a).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten er vurdert til ikke å medføre vesentlige administrative og/eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Dokumenter knyttet til endringer i det aktuelle regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet sammen med annen informasjon og nyheter om REACH-regelverket. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.
Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) fikk i juni 2013 oppdrag av Kommisjonen om å utarbeide restriksjonsforslag for deka-BDE under REACH. ECHA har samarbeidet med Norge ved Miljødirektoratet gjennom hele den omfattende prosessen med å utarbeide restriksjonsforslaget for deka-BDE. Bakgrunnen for Kommisjonens oppdrag til ECHA var at Norge i mai 2013 nominerte deka-BDE til Stockholmkonvensjonen for å få stoffet identifisert som en persistent organisk miljøgift (POP). Prosessen med den globale reguleringen av deka-BDE under Stockholmkonvensjonen har pågått parallelt med arbeidet med å forby deka-BDE under REACH.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Utkast til rettsakt (dokumentnr. D045427/04) ble publisert i EU-register 28. september 2016. Rettsakten ble vedtatt 9. februar 2017.