Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/1307 av 29. april 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/1232 om midlertidig unntak fra visse bestemmelser i direktiv 2002/58/EF med hensyn til bruk av teknologier fra leverandører for behandling av personopplysninger og andre opplysninger som tilbys av nummeruavhengige mellommenneskelige kommunikasjonstjenester, med det formål å bekjempe seksuelle overgrep mot barn på nett
Kommunikasjonsverndirektivet: forlengelse av unntaksbestemmelser ved bekjempelse av seksuelle overgrep mot barn på nett
EØS-notat offentliggjort 23.6.2024
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 30.11.2023
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 20.12.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 10.4.2024 med pressemelding
- Rådsbehandling 29.4.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 14.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.6.2024)
Sammendrag av innhold
Rådet og Europaparlamentet vedtok 29 april 2024 forordning 2924/1307. Forordningen innebærer en forlengelse av forordning (EU) 2021/1232 om midlertidig unntak fra kommunikasjonsverndirektivet for å bekjempe seksuelt misbruk av barn på internett, som nå vil gjelde frem til 3. april 2026.
Den midlertidige forordningen (EU) 2021/1232, som nå forlenges gjennom forordning 2924/1307, ble vedtatt på bakgrunn av at at kommunikasjonsverndirektivets anvendelsesområde ble endret med ikrafttreden av ekomdirektivet (Europaparlaments- og Rådsdirektiv (EU) 2018/1972 av 11. desember 2018 om fastsettelse av et europeisk regelverk for elektronisk kommunikasjon).
Endringen i anvendelsesområdet innebar at tiltak som enkelte tilbydere av webbaserte tjenester har iverksatt for å kunne avdekke, fjerne og rapportere materiale med seksuelt misbruk av barn på nettet, ikke lenger var i tråd med kommunikasjonsverndirektivet artikkel 5 (1) om taushetsplikt og artikkel 6 (1) om sletteplikt. Gjennom vedtakelsen av den nye midlertidige forordningen, ble det gjort et unntak fra disse bestemmelsene, slik at slike tilbydere kunne fortsette arbeidet med å bekjempe seksuelt misbruk av barn og bruke anti-grooming-teknologier.
Den midlertidige forordningen skulle opprinnelig gjelde inntil 3. august 2024, eller til nytt regelverk – som Kommisjonen arbeidet med – var på plass.
Europakommisjonen la den 11. mai 2022 fram et forslag til forordning om regler for forebygging og bekjempelse av seksuelle overgrep mot barn. Ettersom forhandlinger om dette forslaget ikke er begynt, og det kan anses som sikkert at disse ikke vil være avsluttet i tide til at forslaget kan vedtas og tre i kraft innen 4. agusut 2024, forlenges anvendelsesperioden for den midlertidige forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen kan ikke innlemmes i EØS-avtalen og tre i kraft før ekomdirektivet er en del av EØS-avtalen. Ekomdirektivet ble innlemmet i EØS-avtalen 24. september 2021, men EØS-komitebeslutningen vil først tre i kraft når de tre EFTA-landene hever sitt konstitusjonelle forbehold.
Forordningen bør gjennomføres og vedtas som forskrift til ny ekomlov som gjennomfører ekomdirektivet når forslag til ny ekomlov er vedtatt av Stortinget.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige myndigheter eller private aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Konklusjon
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er EØS-relevant og akseptabel, og anbefales tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.
Status
Forordningen ble vedtatt av Rådet og Europarlamentet 29. april 2024 og trådte i kraft 15. mai 2024. Forordningen er til vurdering i EØS EFTA-landene.