Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2916 av 25. november 2024 om fastsettelse av et standardskjema for data inkludert i rapporten om behandling av personopplysninger publisert og rapportert til vedkommende tilsynsmyndigheter og til Kommisjonen av tjenesteleverandører i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/1232
Kommunikasjonsverndirektivet: gjennomføringsbestemmelser om skjema for innsamling av data
EØS-notat offentliggjort 18.5.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 8.8.2024 med tilbakemeldingsfrist 5.9.2024
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 24.10.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 26.11.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.3.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2916 av 25. november 2024 etablerer et standardisert skjema for data som tjenesteleverandører må inkludere i rapportering om behandling av personopplysninger. Disse rapportene skal offentliggjøres og sendes til den vedkommende tilsynsmyndigheten samt til EU-kommisjonen, i samsvar med Europaparlamentets- og Rådets forordning (EU) 2021/1232.
Den midlertidige forordningen (EU) 2021/1232, forlenget gjennom forordning (EU) 2924/1307, ble vedtatt på bakgrunn av at kommunikasjonsverndirektivets anvendelsesområde ble endret med ikrafttreden av ekomdirektivet (Europaparlaments- og Rådsdirektiv (EU) 2018/1972 av 11. desember 2018 om fastsettelse av et europeisk regelverk for elektronisk kommunikasjon). Endringen i anvendelsesområdet innebar at tiltak som enkelte tilbydere av webbaserte tjenester har iverksatt for å kunne avdekke, fjerne og rapportere materiale med seksuelt misbruk av barn på nettet, ikke lenger var i tråd med kommunikasjonsverndirektivet artikkel 5 (1) om taushetsplikt og artikkel 6 (1) om sletteplikt. Gjennom vedtakelsen av den midlertidige forordningen, ble det gjort et unntak fra disse bestemmelsene, slik at slike tilbydere kunne fortsette arbeidet med å bekjempe seksuelt misbruk av barn og bruke anti-grooming-teknologier.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen kan ikke innlemmes i EØS-avtalen og tre i kraft før forordning(EU) 2924/1307 og (EU) 2021/1232er tatt inn i EØS-avtalen. Forordningen bør gjennomføres og vedtas som endring av ekomforskriften § 3-7.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige myndigheter eller private aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten gjelder kun et skjema og anses ikke som nødvendig å behandle EØS-notatet i SU-kommunikasjoner.
Konklusjon:
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel og er aktuell for innlemming i EØS-avtalen.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 25. november 2024, og trådte i kraft 16. desember 2024.