Kosmetikkforordningen: endringsbestemmelser om bruken av benzofenon-3 som UV-filter
Kommisjonsforordning (EU) 2017/238 av 10. februar 2017 om endring av vedlegg VI til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
Commission Regulation (EU) 2017/238 of 10 February 2017 amending Annex VI to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the Council on cosmetic products
Norsk forskrift kunngjort 17.7.2017
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.8.2017)
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren. Rettsakten endrer vedlegg VI i forordning (EF) nr.1223/2009 (kosmetikkforordningen).
Sammendrag av innhold
Bakgrunn:
Benzophenone-3 er oppført i kosmetikkforordningens vedlegg VI/post 4, og brukes som hhv UV filter i solkrem og som UV-absorberende stoff (heretter kalt absorbent) for å beskytte produktet mot stråling.
I desember 2008 gjorde EUs vitenskapskomite for forbrukerprodukter (SCCS) en risikovurdering av Benzophenone-3 og kom frem til at stoffet i konsentrasjoner opp til 6 % som UV-filter (beskytter bruker mot UV-stråling) og opp til 0,5 % som UV-absorberer (beskytter produktet mot UV-stråling) er trygt i bruk, bortsett fra dets kontaktallergi- og fotoallergifremkallende potensiale. Det er derfor foreslått at tillatt bruksmengde benzophenone-3 som UV-filter reduseres fra 10 % (nåværende tillatte maksimumskonsentrasjon) til 6 %.
Nærmere om endringene:
På bakgrunn av SCCS' vurderinger foreslås følgende endringer i kosmetikkforordningens vedlegg VI:
• I vedlegg VI/post 4, kolonne g) erstattes maksimalt tillatt konsentrasjon (i produkter som er klare til bruk) fra '10%" til '6%'.
• I kolonne h) blir det lagt til en setning" 0,5 % for å beskytte produktformuleringen".
• Det føres opp at mengder er angitt i w/w (vekt per vekt). Dette føres kun opp i fortalen, da det ikke er normal prosedyre å føre dette opp i vedlegget. Stoffer i vedlegget er normalt antatt å være oppgitt i w/w.
Overgangsperiode: Seks måneder etter at reguleringen trer i kraft ( 20 dager etter publisering i Official Journal) for å sette produkter på markedet, eller gjøre produkter tilgjengelig på markedet, som ikke er i samsvar med denne endringen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen medfører en mindre endring av kosmetikkforskriften (vedlegg VI) og er ikke forventet å medføre adminstrative konsekvenser for norsk næringsliv eller forvaltning.
Gjennomføring av endringsforskriften antas ikke å få uforutsette økonomiske for næringen. EU-kommisjonens forslag til ny regulering er benzophenone-3 bygger på SCCS' risikovurderinger og er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS -relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 07.07.2017.
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren. Rettsakten endrer vedlegg VI i forordning (EF) nr.1223/2009 (kosmetikkforordningen).
Sammendrag av innhold
Bakgrunn:
Benzophenone-3 er oppført i kosmetikkforordningens vedlegg VI/post 4, og brukes som hhv UV filter i solkrem og som UV-absorberende stoff (heretter kalt absorbent) for å beskytte produktet mot stråling.
I desember 2008 gjorde EUs vitenskapskomite for forbrukerprodukter (SCCS) en risikovurdering av Benzophenone-3 og kom frem til at stoffet i konsentrasjoner opp til 6 % som UV-filter (beskytter bruker mot UV-stråling) og opp til 0,5 % som UV-absorberer (beskytter produktet mot UV-stråling) er trygt i bruk, bortsett fra dets kontaktallergi- og fotoallergifremkallende potensiale. Det er derfor foreslått at tillatt bruksmengde benzophenone-3 som UV-filter reduseres fra 10 % (nåværende tillatte maksimumskonsentrasjon) til 6 %.
Nærmere om endringene:
På bakgrunn av SCCS' vurderinger foreslås følgende endringer i kosmetikkforordningens vedlegg VI:
• I vedlegg VI/post 4, kolonne g) erstattes maksimalt tillatt konsentrasjon (i produkter som er klare til bruk) fra '10%" til '6%'.
• I kolonne h) blir det lagt til en setning" 0,5 % for å beskytte produktformuleringen".
• Det føres opp at mengder er angitt i w/w (vekt per vekt). Dette føres kun opp i fortalen, da det ikke er normal prosedyre å føre dette opp i vedlegget. Stoffer i vedlegget er normalt antatt å være oppgitt i w/w.
Overgangsperiode: Seks måneder etter at reguleringen trer i kraft ( 20 dager etter publisering i Official Journal) for å sette produkter på markedet, eller gjøre produkter tilgjengelig på markedet, som ikke er i samsvar med denne endringen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen medfører en mindre endring av kosmetikkforskriften (vedlegg VI) og er ikke forventet å medføre adminstrative konsekvenser for norsk næringsliv eller forvaltning.
Gjennomføring av endringsforskriften antas ikke å få uforutsette økonomiske for næringen. EU-kommisjonens forslag til ny regulering er benzophenone-3 bygger på SCCS' risikovurderinger og er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS -relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 07.07.2017.