Kosmetikkforordningen: endringsbestemmelser om methylisothiazolinon
Kommisjonsforordning (EU) 2016/1198 av 22. juli 2016 om endring av vedlegg V til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
Commission Regulation (EU) 2016/1198 of 22 July 2016 amending Annex V to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the Council on cosmetic products
Norsk forskrift kunngjort 7.10.2016
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.9.2016)
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Bakgrunn:
Rettsakten endrer vedlegg V i kosmetikkforordningen. Metylisotiazolinon (MI) er oppført i kosmetikkforordningens positivliste for konserveringsmidler (vedlegg V, nr. 57) og tillates brukt som konserveringsmiddel i kosmetikk med en maksimumskonsentrasjon på 0,01 %. MIs sensibiliserende egenskaper har blitt vurdert av EUs vitenskapskomitee for forbrukerprodukter ( SCCS). Konklusjonen er at en konsentrasjon av MI på 100 ppm (0,01%) ikke anses trygt i kosmetiske produkter. Når det gjelder produkter som er ment å bli værende på huden (leave-on cosmetic products), inkludert våtservietter, uttalte SCCS-komiteen at det ikke kan etableres noen nedre grense der MI kan brukes trygt uten fare for sensibilisering.
Det har vært en kraftig økning i antall personer som har utviklet allergi mot MI i løpet av de siste årene, spesielt observert på dermatologiske klinikker. Det er behov for å ta i bruk strenge virkemidler for å stanse utviklingen av allergi mot MI. I lys av dette vil derfor MI måtte forbys i kosmetiske produkter som er ment å bli værende på huden (leave-on cosmetic products).
Nærmere om endringene:
På bakgrunn av SCCS sine vurderinger foreslås følgende endringer i kosmetikkforordningens vedlegg V (positivliste for konserveringsmidler):
• MI forbys i produkter som ikke vaskes av (leave-on cosmetic products), inkludert våtservietter.
Overgangsperiode:
6 måneders overgangstid fra den dagen forordningen trer i kraft i EU (20 dager etter publisering i Ofiicial Journal) for å gi industrien muligheten til å tilpasse seg de nye reglene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter
Økonomiske og administrative konsekvenser
- Administrative konsekvenser:
Forordningen medfører endring av vedlegg V til kosmetikkforordningen og er ikke forventet å medføre administrative konsekvenser for norsk næringsliv eller forvaltning.
- Økonomiske konsekvenser for norsk næringsliv:
Europakommisjonens forslag om å forby MI i kosmetiske produkter som er ment til å bli værende på huden bygger på SCCS sin risikovurdering og er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk, hvor blant annet næringen er representert. Forbudet mot MI kan gi enkelte omkostninger for næringen, det være seg i form av kostnader til reformulering av produktets innhold eller kassering av produkter. For å minimere disse kostnadene er det foreslått en overgangstid på 6 måneder.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Dermatologiske klinikker rapporterer en raskt økende forekomst av allergi mot MI. Mattilsynet mener en hurtig implementering av et forbud mot MI er viktig for å bremse utviklingen av allergi mot MI.
SCCS har nylig ferdigstilt en risikovurdering (kun sensibilisering) der konklusjonen er at en konsentrasjon av MI opp til 15 ppm er trygt i "rinse-off" produkter. Derimot anses ikke 100 ppm MI å være trygt i "leave-on" hårprodukter ut fra fare for utvikling av kontaktallergi.
Regulering av MI i produkter som vaskes( "rinse-off") av og i "leave-on" hårprodukter vil bli diskutert videre i Europakommisjonens arbeidsgruppe for kosmetikk.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Bakgrunn:
Rettsakten endrer vedlegg V i kosmetikkforordningen. Metylisotiazolinon (MI) er oppført i kosmetikkforordningens positivliste for konserveringsmidler (vedlegg V, nr. 57) og tillates brukt som konserveringsmiddel i kosmetikk med en maksimumskonsentrasjon på 0,01 %. MIs sensibiliserende egenskaper har blitt vurdert av EUs vitenskapskomitee for forbrukerprodukter ( SCCS). Konklusjonen er at en konsentrasjon av MI på 100 ppm (0,01%) ikke anses trygt i kosmetiske produkter. Når det gjelder produkter som er ment å bli værende på huden (leave-on cosmetic products), inkludert våtservietter, uttalte SCCS-komiteen at det ikke kan etableres noen nedre grense der MI kan brukes trygt uten fare for sensibilisering.
Det har vært en kraftig økning i antall personer som har utviklet allergi mot MI i løpet av de siste årene, spesielt observert på dermatologiske klinikker. Det er behov for å ta i bruk strenge virkemidler for å stanse utviklingen av allergi mot MI. I lys av dette vil derfor MI måtte forbys i kosmetiske produkter som er ment å bli værende på huden (leave-on cosmetic products).
Nærmere om endringene:
På bakgrunn av SCCS sine vurderinger foreslås følgende endringer i kosmetikkforordningens vedlegg V (positivliste for konserveringsmidler):
• MI forbys i produkter som ikke vaskes av (leave-on cosmetic products), inkludert våtservietter.
Overgangsperiode:
6 måneders overgangstid fra den dagen forordningen trer i kraft i EU (20 dager etter publisering i Ofiicial Journal) for å gi industrien muligheten til å tilpasse seg de nye reglene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter
Økonomiske og administrative konsekvenser
- Administrative konsekvenser:
Forordningen medfører endring av vedlegg V til kosmetikkforordningen og er ikke forventet å medføre administrative konsekvenser for norsk næringsliv eller forvaltning.
- Økonomiske konsekvenser for norsk næringsliv:
Europakommisjonens forslag om å forby MI i kosmetiske produkter som er ment til å bli værende på huden bygger på SCCS sin risikovurdering og er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk, hvor blant annet næringen er representert. Forbudet mot MI kan gi enkelte omkostninger for næringen, det være seg i form av kostnader til reformulering av produktets innhold eller kassering av produkter. For å minimere disse kostnadene er det foreslått en overgangstid på 6 måneder.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Dermatologiske klinikker rapporterer en raskt økende forekomst av allergi mot MI. Mattilsynet mener en hurtig implementering av et forbud mot MI er viktig for å bremse utviklingen av allergi mot MI.
SCCS har nylig ferdigstilt en risikovurdering (kun sensibilisering) der konklusjonen er at en konsentrasjon av MI opp til 15 ppm er trygt i "rinse-off" produkter. Derimot anses ikke 100 ppm MI å være trygt i "leave-on" hårprodukter ut fra fare for utvikling av kontaktallergi.
Regulering av MI i produkter som vaskes( "rinse-off") av og i "leave-on" hårprodukter vil bli diskutert videre i Europakommisjonens arbeidsgruppe for kosmetikk.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.