(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) …/… om endring av kommisjonsforordning (EU) 2023/826 for å avklare definisjoner og noen aspekter ved måleforholdene og endring av kommisjonsforordning (EU) 2023/2533 i forhold til metoden for beregning av gjennomsnittlig endelig fuktighetsinnhold, identifisering og tilgjengelighet av reservedeler og reparasjonsinformasjon blant andre aspekter
Krav til miljøvennlig utforming av husholdningsutstyr: avklaring av definisjoner, måleforhold og beregningsmetoder
EØS-notat offentliggjort 16.6.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 16.5.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.6.2025)
Bakgrunn
Denne saken er knyttet til økodesigndirektivet (2009/125/EF). Direktivet er sammen med energimerkeforordningen virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Økodesigndirektivet, med underliggende forordninger, pålegger produsenter og importører i EU-markedet kun å bringe i omsetning produkter som lever opp til kravene. Produkter som tilfredsstiller kravene, skal være CE-merket. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Endringsforordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsdirektiv 2009/125/EF og den omhandler endringer i økodesignforordningene 2023/826 og 2023/2533.
Økodesignforordning 2023/2533 er innlemmet i EØS-avtalen, men enda ikke gjennomført i norsk rett. Økodesignforordning 2023/826 er ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Endringer i Kommisjonsforordning (EU) 2023/826
Vedlegg I, II og IV i forordningen endres:
Vedlegg I DEFINISJONER:
Definisjon av "motordrevet bygningselement" endres for å gi juridisk klarhet og samsvar med produktene som er oppført i vedlegg II punkt 6 som motordrevne bygningselementer.
En ny definisjon av kontrollenhet er tilføyd for å gi juridisk klarhet med hensyn til motordrevne bygningselementer som omfattes av forordning 2023/826.
Vedlegg II LISTE OVER ENERGIRELATERTE PRODUKTER SOM OMFATTES AV DENNE FORORDNING:
Punkt 1) er endret ved at det åttende strekpunkt "kverner" er erstattet av en ny setning som spesifiserer hvilken type kvern kravene gjelder.
Vedlegg IV MÅLE- OG BEREGNINGSMETODER:
Et nytt avsnitt er tilføyd etter det første avsnittet, slik at målebetingelsene som er inkludert i punkt d) i forordning 2023/826 gjelder for alle typer husholdningskaffemaskiner som omfattes av nevnte forordning, og ikke bare for dem som anses som nettilkoplet utstyr.
Den første setningen i punkt (c) erstattes av en ny setning, som inneholder en tilføyelse som peker til Vedlegg III ØKODESIGNKRAV punkt 1(c).
Punkt (d) i forordning 2023/826 strykes.
Endringer i Kommisjonsforordning (EU) 2023/2533 om økodesignkrav til tørketromler
Hoveddel:
Artikkel 6 Omgåelse slettes fordi den er overflødig ettersom artikkel 40 punkt 1-4 i økodesignforordning 2024/1781 allerede forbyr omgåelse.
Artikkel 13 Ikrafttredelse og virkningsdato endres ved at siste setning om virkningstidspunkt for artikkel 6, slettes.
Vedleggene I, II, III og IV endres:
Vedlegg I DEFINISJONER:
Definisjonene i punkt (10) "av-tilstand" og punkt (11) "hviletilstand" får ny ordlyd og det tilføyes åtte nye definisjoner: (19) "gjennomsnittlig restfuktinnhold", (20) "reaktiveringsfunksjon", (21) "informasjon eller visning av status (status display)", (22) "aktiv tilstand", (23) "hovedfunksjon", (24) "kommersiell tilgjengelig verktøy", (25) "grunnleggende verktøy", (26) "proprietært verktøy".
Vedlegg II ØKODESIGNKRAV:
Punkt 5 Ressurseffektivitetskrav: Listen over reservedeler og tilgjengelighet av disse oppdateres. I tillegg er det gjort flere andre endringer.
Punkt 6 Informasjonskrav, punkt (2) om verdier for ulike parameterere: Det gis en klargjøring av verdier som skal oppgis av produsent, importør eller den ansvarlige når det gjelder ulike parametere for øko-programmer og andre programmer.
Vedlegg III MÅLE- OG BEREGNINGSMETODER:
Punkt 1(f) pålegger produsenter og importører en forpliktelse til å deklarere gjennomsnittlig restfuktinnhold for øko-programmet.
Vedlegg IV FREMGANGSMÅTE FOR VERIFISERING FOR MARKEDSTILSYNSFORMÅL:
Innholdet i tabell 1 splittes i to ulike tabeller for å gjøre informasjonen tydeligere.
Ikrafttredelse av endringsforordningen
Endringsforordningen trer i kraft på den fjerde dagen etter publisering i EU-tidende og vil ha øyeblikkelig virkning ved ikrafttredelse.
Merknader
Hovedrettsakten – direktiv 2009/125/EF (økodesigndirektivet) – er hjemlet i Traktat om den Europeiske Union (TEU), EU-traktatens artikkel 95.
Gjeldende norsk lovgivning på området er LOV 1976-06-11 nr 79: Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) med underliggende forskrift 2011.02.23 nr 0190: Forskrift om miljøvennlig utforming av energirelaterte produkter (økodesignforskriften).
Rettslige konsekvenser
Økodesigndirektiv II ble innlemmet i EØS-avtalen i 1.7.2011 ved EØS-komitebeslutning nr. 67/2011 og er gjennomført i norsk rett gjennom økodesignforskriften som trådte i kraft 1. mars 2011. Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i økodesignforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Når det gjelder hviletilstand og avslått tilstand og tørketromler, så forventes ikke endringsforordningen å medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser hverken for myndigheter, foretak eller forbrukere. Antagelsen baserer seg på at endringene hovedsakelig består i å utjevne ulikheter i ordlyd hos gjeldende økodesignforordning 2023/826, økodesignforordning 2023/2533 og energimerkeforordning 2023/2034. Så langt NVE kan se, har ikke Kommisjonen funnet det nødvendig å gjennomføre en konsekvensanalyse av endringsforordningens virkning når det gjelder tørketromler og hviletilstand og avslått tilstand.
Sakkyndige instansers merknader
NVE har ikke gjennomført høringer av endringsforordningen. NVE vurderer at endringsforordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Den aktuelle endringsforordningen endrer forordning (EU) 2023/2533 for tørketromler som ikke er innlemmet i EØS-avtalen. Forutsatt at de to forordningene besluttes innlemmet og for å sikre at et fullstendig regelverk for tørketromler kommer på plass med en gang, bør begge forordningene innlemmes samtidig.
Den aktuelle endringsforordningen endrer også forordning (EU) 2023/826 om hviletilstand og avslått tilstand som ikke er innlemmet i EØS-avtalen. Forutsatt at de to forordningene besluttes innlemmet og for å sikre at et fullstendig regelverk for hviletilstand kommer på plass med en gang, bør også forordningen om hviletilstand og avslått tilstand og endringsforordningen innlemmes samtidig.