(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) 2024/1834 med hensyn til definisjoner, overgangsbestemmelser, verifikasjonstoleranser, korrigeringer av testresultater og andre bestemmelser som gjelder viftehastighet
Krav til miljøvennlig utforming av vifter drevet av elektromotorer 2024: endringsbestemmelser
EØS-notat offentliggjort 6.8.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.7.2025)
Bakgrunn
Dette forslaget til regelverk er knyttet til økodesigndirektivet (2009/125/EF). Direktivet er sammen med energimerkeforordningen virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og for å gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Økodesigndirektivet, med underliggende forordninger, pålegger produsenter og importører i EU-markedet kun å bringe i omsetning produkter som lever opp til kravene. Produkter som tilfredsstiller kravene, skal være CE-merket. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Etter publiseringen av økodesignforordning 2024/1834 om elmotordrevne ventilatorer med en inngangseffekt fra og med 125 W til og med 500 kW ble Kommisjonen klar over uklarheter og mindre tekniske feil i forordningen. Det er derfor utarbeidet en endringsforordning som skal klargjøre og korrigere mindre tekniske punkter i forordningen. Endringsforordningen klargjør noen av definisjonene og tilføyer noen nye definisjoner. Endringsforordningen klargjør også overgangsordningen for vifter som er integrert i andre produkter og for reservedelsvifter, endrer verifiseringstoleransen for viftehastighet, klargjør bestemmelse om korrigering av testresultater ved testing av vifter og andre bestemmelser knyttet til viftehastighet.
Merknader
Hovedrettsakten - direktiv 2009/125/EF (økodesigndirektivet) - er hjemlet i Traktat om den Europeiske Union (TEU), EU-traktatens artikkel 95.
Gjeldende norsk lovgivning på området er LOV 1976-06-11 nr 79: Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) med underliggende forskrift 2011.02.23 nr 0190: Forskrift om miljøvennlig utforming av energirelaterte produkter (økodesignforskriften).
Rettslige konsekvenser
Økodesigndirektiv II ble innlemmet i EØS-avtalen i 1.7.2011 ved EØS-komite-beslutning nr. 67/2011 og er gjennomført i norsk rett gjennom økodesignforskriften som trådte i kraft 1. mars 2011. Dersom forordningen blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i økodesignforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
NVE har ikke informasjon om at EU-kommisjonen har gjennomført en konsekvensanalyse av forordningen. NVE antar at det betyr at Kommisjonen anser at de foreslåtte endringene er av mindre viktighet og at det av den grunn ikke har vært nødvendig å gjennomføre en konsekvensanalyse av forordningen.
Det antas at Norge ikke skiller seg fra medlemslandene og at vi av den grunn kan anta at det ikke vil være noen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser i Norge, verken for offentlige myndigheter eller private, ved gjennomføring av endringsforordningen.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Regelverksprosessen med endringsforordningen har ikke vært blant NVEs prioriterte prosesser. NVE vurderer endringsforordningen som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten har vært behandlet i forskriftskomiteen for økodesign. Komiteen stemte i favør av rettsakten.
EU-kommisjonen planlegger å vedta rettsakten i andre kvartal i 2025.