Krav til overvåking av CO2-utslipp fra nye personbiler
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 396/2013 av 30. april 2013 endring av forordning (EU) nr. 1014/2010 med hensyn til visse krav til overvåking av CO₂-utslipp fra nye personbiler
Commission Implementing Regulation (EU) No 396/2013 of 30 April 2013 amending Regulation (EU) No 1014/2010 as regards certain requirements for the monitoring of CO2 emissions from new passenger cars
Norsk forskrift kunngjort 4.1.2019
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2019)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsvedtak 2013/396/EU om visse krav til overvåking av av CO2-utslipp fra nye personbiler, endrer forordning 1014/2010. Gjennomføringsvedtaket spesifiserer og endrer hvilke data som skal inngå i medlemsstatenes årlige rapporteringer. Hensikten er å harmonisere og forenkle måten dataene blir rapportert på, og gjøre det mulig for fabrikantene å verifisere disse dataene. Bagrunnen er erfaring med rapporteringene for årene 2010 og 2011.
Endringene medfører ingen endring i rapporteringsforpliktelser for Norge.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten
Forordning (EU) 396/2013 en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Gjeldende norsk lovgivning og politikk på området
Det er ingen tilsvarende lovgivning eller politikk om overvåking og rapportering i Norge. Det vises til de vurderinger som er gjort i EØS-notat til forordningene 443/2009 og 1014/2010. Det er i dag ikke norsk regelverk som krever rapportering av registrerings- og CO2-data for personbiler til EU. Likevel har Norge fulgt opp rapporteringskravene i forordning 443/2009 og forordning 1014/2010 frivillig, så langt det er mulig med dagens datasystem for registrering av kjøretøy (Autosys).
Gruppering jf UD's mal og art 103-forbehold
Når det gjelder forordning 443/2009, så er er denne rubrisert i Gruppe 1 og det tatt 103-forbehold. Etter at 443/2009 er innlemmet i EØS-avtalen, antar Vegdirektoratet at avledede rettsakter (herunder forordningene 1014/2010, 429/2012 og 396/2013) blir å rubrisere i gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet. For avledede rettsakter antas det at 103-forbehold ikke er nødvendig.
Norsk gjennomføring
Det vises her generelt til de vurderinger som er gjort i EØS-notat til forordningene 443/2009 og 1014/2010, herunder spørsmålet om rubrisering i forhold til EU's mal og artikkel 103-forbehold.
Rettsakten er foreslått gjennomført i ny lov og forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, implementering av EUs forordninger 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter. Rettsakten er planlagt å tas inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte 13. juni 2017.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for transport, og er vurdert relevant og akseptabel for Norge.
Forordningene 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter, ble sendt på nasjonal høring den 10. februar 2016 med høringsfrist satt til 24. mars 2016.
Vurdering
Norge per i dag ingen bilprodusenter som blir berørt av forordningen. Norge rapporterer årlig tekniske data og antall nyregistreringer til EU i henhold til forordning 443/2009. Disse opplysningene blir likevel ikke inkludert i Kommisjonens beregninger av gjennomsnittlig utslipp for hver bilfabrikant.
Status
Fordningen ble vedtatt 30. april 2013 og trådte i kraft 8. mai 2013 (Oj 1.5 2013).
Rettsakten ble sendt på nasjonal høring den 10.02.16, med høringsfrist satt til 24.03.16.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 16.06.17, beslutning nr. 109/2017. Forordningen ble tatt inn i ny forskrift om CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, med vedtakelsesdato 28.12.18. Forskriften trådte i kraft 1.1.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsvedtak 2013/396/EU om visse krav til overvåking av av CO2-utslipp fra nye personbiler, endrer forordning 1014/2010. Gjennomføringsvedtaket spesifiserer og endrer hvilke data som skal inngå i medlemsstatenes årlige rapporteringer. Hensikten er å harmonisere og forenkle måten dataene blir rapportert på, og gjøre det mulig for fabrikantene å verifisere disse dataene. Bagrunnen er erfaring med rapporteringene for årene 2010 og 2011.
Endringene medfører ingen endring i rapporteringsforpliktelser for Norge.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten
Forordning (EU) 396/2013 en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Gjeldende norsk lovgivning og politikk på området
Det er ingen tilsvarende lovgivning eller politikk om overvåking og rapportering i Norge. Det vises til de vurderinger som er gjort i EØS-notat til forordningene 443/2009 og 1014/2010. Det er i dag ikke norsk regelverk som krever rapportering av registrerings- og CO2-data for personbiler til EU. Likevel har Norge fulgt opp rapporteringskravene i forordning 443/2009 og forordning 1014/2010 frivillig, så langt det er mulig med dagens datasystem for registrering av kjøretøy (Autosys).
Gruppering jf UD's mal og art 103-forbehold
Når det gjelder forordning 443/2009, så er er denne rubrisert i Gruppe 1 og det tatt 103-forbehold. Etter at 443/2009 er innlemmet i EØS-avtalen, antar Vegdirektoratet at avledede rettsakter (herunder forordningene 1014/2010, 429/2012 og 396/2013) blir å rubrisere i gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet. For avledede rettsakter antas det at 103-forbehold ikke er nødvendig.
Norsk gjennomføring
Det vises her generelt til de vurderinger som er gjort i EØS-notat til forordningene 443/2009 og 1014/2010, herunder spørsmålet om rubrisering i forhold til EU's mal og artikkel 103-forbehold.
Rettsakten er foreslått gjennomført i ny lov og forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, implementering av EUs forordninger 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter. Rettsakten er planlagt å tas inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte 13. juni 2017.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for transport, og er vurdert relevant og akseptabel for Norge.
Forordningene 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter, ble sendt på nasjonal høring den 10. februar 2016 med høringsfrist satt til 24. mars 2016.
Vurdering
Norge per i dag ingen bilprodusenter som blir berørt av forordningen. Norge rapporterer årlig tekniske data og antall nyregistreringer til EU i henhold til forordning 443/2009. Disse opplysningene blir likevel ikke inkludert i Kommisjonens beregninger av gjennomsnittlig utslipp for hver bilfabrikant.
Status
Fordningen ble vedtatt 30. april 2013 og trådte i kraft 8. mai 2013 (Oj 1.5 2013).
Rettsakten ble sendt på nasjonal høring den 10.02.16, med høringsfrist satt til 24.03.16.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 16.06.17, beslutning nr. 109/2017. Forordningen ble tatt inn i ny forskrift om CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, med vedtakelsesdato 28.12.18. Forskriften trådte i kraft 1.1.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.