Kvalitetskrav til bensin og diesel: endringsbestemmelser
Kommisjonsdirektiv 2014/77/EU av 10. juni 2014 om endring av vedlegg I og II til europaparlaments- og rådsdirektiv 98/70/EF om kvaliteten på bensin og dieselolje
Commission Directive 2014/77/EU of 10 June 2014 amending Annexes I and II of Directive 98/70/EC of the European Parliament and of the Council relating to the quality of petrol and diesel fuels
Norsk forskrift kunngjort 10.11.2015
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.06.2015)
Sammendrag av innhold
Drivstoffkvalitetsdirektivet stiller miljøkrav til drivstoff og spesifiserer hvilke analytiske metoder som skal benyttes for rapportering på disse miljøkravene. De analytiske metodene er fastsatt i standarder utviklet av European Committee for Standardization (CEN). De analytiske standardene det refereres til i drivstoffkvalitetsdirektivet har, av hensyn til den tekniske utviklingen, blitt erstattet av nye standarder. Det er derfor behov for å oppdatere referansen til de aktuelle standardene i vedlegg I og II til drivstoffkvalitetsdirektivet. Tidligere referanse har vært EN 228:2004, ny referanse bli EN 228:2012.
Merknader
Rettslige konsekvenser
De aktuelle bestemmelsene er i Norge gjennomført i Produktforskriften Kapittel 2, vedlegg IV. Endringsdirektivet vil medføre behov for endring av denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I omfang vil rapporteringskravene være de samme, og det forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Direktivet vurderes som EØS-relevant og akseptabelt. Det er kun endringer av teknisk karakter, og vurderes ikke å ha noen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Status
Rettsakten ble presentert for Spesialutvalget for miljø den 24. september 2014 hvor Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Direktivet er vedtatt innlemmet i EØS-avtalen gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 55/2015 med tilpasningstekst: Beslutningen trer først i kraft den dagen EØS-komitebeslutningen som innlemmer direktiv 2009/30/EF trer i kraft.
Direktiv 2009/30/EF fortsatt er til vurdering i EØS/EFTA-landene og EEAS. Det innebærer at beslutningen om å innlemme 2014/77/EU heller ikke har trådt i kraft.
Sammendrag av innhold
Drivstoffkvalitetsdirektivet stiller miljøkrav til drivstoff og spesifiserer hvilke analytiske metoder som skal benyttes for rapportering på disse miljøkravene. De analytiske metodene er fastsatt i standarder utviklet av European Committee for Standardization (CEN). De analytiske standardene det refereres til i drivstoffkvalitetsdirektivet har, av hensyn til den tekniske utviklingen, blitt erstattet av nye standarder. Det er derfor behov for å oppdatere referansen til de aktuelle standardene i vedlegg I og II til drivstoffkvalitetsdirektivet. Tidligere referanse har vært EN 228:2004, ny referanse bli EN 228:2012.
Merknader
Rettslige konsekvenser
De aktuelle bestemmelsene er i Norge gjennomført i Produktforskriften Kapittel 2, vedlegg IV. Endringsdirektivet vil medføre behov for endring av denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I omfang vil rapporteringskravene være de samme, og det forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Direktivet vurderes som EØS-relevant og akseptabelt. Det er kun endringer av teknisk karakter, og vurderes ikke å ha noen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Status
Rettsakten ble presentert for Spesialutvalget for miljø den 24. september 2014 hvor Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Direktivet er vedtatt innlemmet i EØS-avtalen gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 55/2015 med tilpasningstekst: Beslutningen trer først i kraft den dagen EØS-komitebeslutningen som innlemmer direktiv 2009/30/EF trer i kraft.
Direktiv 2009/30/EF fortsatt er til vurdering i EØS/EFTA-landene og EEAS. Det innebærer at beslutningen om å innlemme 2014/77/EU heller ikke har trådt i kraft.