Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/2951 av 29. november 2024 om antall kvoter i Unionen som skal utstedes i henhold til EU ETS for bygninger, veitransport og tilleggssektorer for 2027
Kvotedirektivet om handel med CO2-kvoter: bygninger, veitransport og tilleggssektorer for 2027
EØS-notat offentliggjort 4.2.2025
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 3.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.2.2025)
Sammendrag av innhold
Gjennom direktiv (EU) 2023/959 om endringer i direktiv 2003/87/EF, etablerer EU blant annet et nytt klimakvotemarked for utslipp fra forbrenning av brensel i bygninger, veitransport og andre sektorer. Dette klimakvotemarkedet omtales også som ETS2 for å skille det fra det eksisterende klimakvotesystemet som gjelder utslipp av klimagasser fra blant annet industri, petroleumsutvinning, fossil kraftproduksjon, skipsfart og luftfart. ETS2 er basert på «oppstrøms» kvoteplikt. Det vil si at pliktsubjektet under ETS2 er den som plasserer brenselet på markedet, ikke den som forbrenner brenselet «nedstrøms».
Krav til overvåking og rapportering av klimagassutslipp for brenselsoperatører i det nye kvotesystemet ETS2 er gjeldende fra 1, januar 2025. Plikten til å gjøre opp for foregående års rapporterte utslipp med kvoter skal gjøres gjeldende fra 2027 (eventuelt 2028, dersom prisen på fossilt brensel overstiger enkelte terskelverdier i 2026).
En av nøkkelkomponentene i et kvotesystem er samlet antall kvoter. Det er den tilgjengelige kvotemengden som angir klimaeffekten av systemet. I henhold til artikkel 30c nr. 1 i direktiv 2003/87/EF skal Kommisjonen innen 1. januar 2025 beregne og vedta samlet antall klimakvoter for 2027 i det nye kvotesystemet for bygninger, veitransport og andre sektorer.
Samlet antall klimakvoter skal deretter nedjusteres årlig med en reduksjonsfaktor på 5,38 % fram mot 2030 slik at samlet antall kvoter gradvis justeres over tid, og kvotesystemet bidrar til en gradvis reduksjon i utslippene fra sektorene som omfattes i tråd med EUs mål for reduksjoner i disse sektorene .
Gjennom rettsakten fastsettes kvotemengden til 1 036 288 784 kvoter for 2027.
Kvotemengden for 2027 i ETS2 er beregnet stegvis og basert på utslippsbudsjettene under EUs innsatsfordelingsforordning, dvs. forordning (EU) 2018/842 som etablerer nasjonale mål for kutt i utslippene fra transport, jordbruk, avfall og bygninger, samt deler av industrien og petroleumsnæringen. Utslippene som er omfattet av ETS2 vil også omfattes av innsatsfordelingen. For å komme fram til kvotemengde for 2027 har man tatt utgangspunkt i samlet utslippsbudsjett for 2024 under innsatsfordelingen. Utslippsbudsjettet for 2024 følger av en utslippsreduksjonsbane som er beregnet med utgangspunkt i landenes gjennomsnittlige årlige rapporterte utslipp i omfattede sektorer i årene 2016 til 2018. Utslippsbudsjettet for 2024 er satt til 1 223 481 445 tonn CO2. Deretter har man benyttet en årlig reduksjonsfaktor på 5,1 % i årene fra 2024 til 2027 for å være i tråd med målet for utslippsreduksjoner for å komme fram til kvotetaket i ETS2 for 2027.
Innen 30. juni 2027 skal Kommisjonen beregne og vedta samlet antall klimakvoter for 2028 basert på rapporterte utslipp i ETS2 i årene 2024–2026, og om nødvendig justere den årlige reduksjonsfaktoren.
Det fremgår av fortalen til rettsakten at EFTA-statene allerede inngår i tallberegningen, i samsvar med EØS-komitébeslutning nr. 335/2023 som blant annet innlemmer direktiv (EU) 2023/959 i EØS-avtalen. Det er følgelig ikke behov for tilpasninger til rettsakten i forbindelse med innlemmelse i EØS-avtalen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten fastsetter et tall for antall klimakvoter i EUs kvotesystem for bygninger, veitransport og andre sektorer (ETS2) og krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten er en teknisk oppfølging av innholdet i direktiv (EU) 2023/959 som ble innlemmet i EØS-avtalen i desember 2023 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 335/2023. Rettsakten medfører ikke i seg seg selv noen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettakten faller under hurtigprosedyren og krever følgelig ikke klarering i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert.
Vurdering
Rettsakten fastsetter et tall for samlet antall klimakvoter som skal gjøres tilgjengelig for året 2027 i EUs kvotesystem for bygninger, veitransport og andre sektorer (ETS2).
Norge deltar som en integrert del av dette systemet gjennom EØS-avtalen. Regelverket for ETS2 som fremgår av direktiv (EU) 2023/959 ble innlemmet i EØS-avtalen 8. desember 2023 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 335/2023. Rettsakter som endrer eller utfyller regelverk som allerede innlemmet i EØS-avtalen vurderes i utgangspunktet som EØS-relevant.
Status
Rettsakten ble publisert i EUs lovtidend (Official Journal) 3. desember 2024 og trådte i kraft 20 dager senere.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.