Kvotehandelsystemet med klimagasser for luftfartssektoren: endringsbestemmelser
Kommisjonsforordning (EU) nr. 100/2012 av 3. februar 2012 som endrer forordning (EF) nr. 748/2009 om listen over luftfartøysoperatører som per 1. januar 2006 utførte eller siden har utført luftfartsaktivitetene i vedlegg I til europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/87/EF som fastsetter den administrerende medlemsstaten for det enkelte luftfartsselskap og som også tar hensyn til utvidelsen av kvotepliktige luftfartsaktiviteter til EFTA/EØS-landene
Commission Regulation (EU) No 100/2012 of 3 February 2012 amending Regulation (EC) No 748/2009 on the list of aircraft operators that performed an aviation activity listed in Annex I to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council on or after 1 January 2006 specifying the administering Member State for each aircraft operator also taking into consideration the expansion of the Union emission trading scheme to EEA-EFTA countries
EØS-komitevedtak 15.6.2012
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.7.2012)
Sammendrag av innhold
Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartsselskap i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). For å redusere de administrative kostnadene, skal luftfartsselskapene bare måtte forholde seg til én medlemsstat med hensyn til praktiske forhold, for eksempel ved tildeling og innlevering av klimakvoter. Hvorvidt en operatør er kvotepliktig avhenger av hvilke luftfartsaktiviteter selskapet gjennomfører, jf. Annex I til Direktiv 2003/87/EF. Listen baserer seg for øvrig på luftfartsaktiviteter selskapene utførte i perioden 1.1.2006 til 31.12.2010, og kan også av denne grunn være mangelfull. Selskaper som står på listen kan med andre ord falle utenfor kvoteplikten, og selskaper som ikke står på listen kan være kvotepliktige. Listen skal oppdateres årlig innen 1. februar.
Rettsakten fastslår hvilke operatører som skal administreres av Norge. Til sammen 42 operatører er i henhold til listen oppført under Norge, og skal dermed forholde seg til norske myndigheter når det gjelder blant annet tildeling og utdeling av klimakvoter, utslippsrapportering og innlevering av klimakvoter til oppgjør for kvoteplikten.
Følgende 8 luftfartøysoperatører er nye på Norges liste for 2012:
ALPINE AVIATION INC
AVIA EXPRESS SWEDEN
HOAK TRAVEL INC
BLUEWAY OFFSHORE NOR
BRISTOW NORWAY AS
FIELD AVIATION CY
RELY AS
SCANDINAVIAN A/SYS
Merknader
Rettsakten er vedtatt med hjemmel i direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har blitt vurdert av Spesialutvalget for miljø, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet, Arbeidsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og Miljøverndepartementet er representert. Spesialutvalget behandlet saken i skriftlig prosedyre med frist 7. februar 2012, og fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er en oppdatering av en rettsakt som allerede er innlemmet i EØS-avtalen, og anses relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av Kommisjonen 3. februar 2012. Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 15. juni 2012 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 116/2012. Rettsakten krever ikke særskilt nasjonal gjennomføring da klimakvoteforskriften § 4-2 første ledd bare henviser generelt til "listen slik den er innlemmet i EØS-avtalen". Det er dermed ikke nødvendig å endre forskriften hver gang det vedtas en ny liste i EU.
Sammendrag av innhold
Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartsselskap i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). For å redusere de administrative kostnadene, skal luftfartsselskapene bare måtte forholde seg til én medlemsstat med hensyn til praktiske forhold, for eksempel ved tildeling og innlevering av klimakvoter. Hvorvidt en operatør er kvotepliktig avhenger av hvilke luftfartsaktiviteter selskapet gjennomfører, jf. Annex I til Direktiv 2003/87/EF. Listen baserer seg for øvrig på luftfartsaktiviteter selskapene utførte i perioden 1.1.2006 til 31.12.2010, og kan også av denne grunn være mangelfull. Selskaper som står på listen kan med andre ord falle utenfor kvoteplikten, og selskaper som ikke står på listen kan være kvotepliktige. Listen skal oppdateres årlig innen 1. februar.
Rettsakten fastslår hvilke operatører som skal administreres av Norge. Til sammen 42 operatører er i henhold til listen oppført under Norge, og skal dermed forholde seg til norske myndigheter når det gjelder blant annet tildeling og utdeling av klimakvoter, utslippsrapportering og innlevering av klimakvoter til oppgjør for kvoteplikten.
Følgende 8 luftfartøysoperatører er nye på Norges liste for 2012:
ALPINE AVIATION INC
AVIA EXPRESS SWEDEN
HOAK TRAVEL INC
BLUEWAY OFFSHORE NOR
BRISTOW NORWAY AS
FIELD AVIATION CY
RELY AS
SCANDINAVIAN A/SYS
Merknader
Rettsakten er vedtatt med hjemmel i direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har blitt vurdert av Spesialutvalget for miljø, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet, Arbeidsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og Miljøverndepartementet er representert. Spesialutvalget behandlet saken i skriftlig prosedyre med frist 7. februar 2012, og fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er en oppdatering av en rettsakt som allerede er innlemmet i EØS-avtalen, og anses relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av Kommisjonen 3. februar 2012. Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 15. juni 2012 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 116/2012. Rettsakten krever ikke særskilt nasjonal gjennomføring da klimakvoteforskriften § 4-2 første ledd bare henviser generelt til "listen slik den er innlemmet i EØS-avtalen". Det er dermed ikke nødvendig å endre forskriften hver gang det vedtas en ny liste i EU.