Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2379 av 23. november 2022 om statistikk om input til og output fra landbruk, om endring av kommisjonsforordning (EF) nr. 617/2008 og om oppheving av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1165/2008, (EF) nr. 543/2009 og (EF) nr. 1185/2009 og rådsdirektiv 96/16/EF
Landbruksstatistikk om input og output
EØS-notat offentliggjort 8.8.2024
Tidligere
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 7.12.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.6.2024)
Sammendrag av innhold
EUs statistikkmyndighet Eurostat har utarbeidet europeisk landbruksstatistikk i flere tiår. I dag dekker statistikken følgende aspekter: gårdstrukturer, økonomiske regnskap for landbruk, dyre- og planteproduksjon, økologisk landbruk, jordbrukspriser, plantevernmidler, næringsstoffer og andre miljøaspekter ved landbruk. Hovedmålet er å overvåke landbrukspolitikken i EU og støtte politikkutforming. Mye av denne landsbruksstatistikken er blitt ansett som EØS-relevant og relevant EU-regelverk er tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XXI Statistikk.
Da EUs landbruksstatistikk ble evaluert i 2016, ble det konkludert med behov for oppdateringer som følge av endringer i landbruket, landbrukspolitikken og strategier for andre relaterte samfunnsområder. Økonomisk sett er landbruket en relativt liten sektor, men den dekker nesten halvparten av landområdet i Europa, sikrer mattrygghet og matsikkerhet og har stor innvirkning på klimaendringer, miljø og bosetting. Landbruksstatistikken må derfor dekke de økonomiske, miljømessige og sosiale dimensjoner ved landbruket.
Evalueringen i 2016 anbefalte at landbruksstatistikken bør dekkes av tre europaparlaments- og rådsforordninger:
- En forordning om data på gårdsnivå
- En forordning om økonomiske regnskaper for landbruket
- En forordning om statistikk over innsatsfaktorer og produksjon i landbruket
Den første forordningen, om integrert gårdsstatistikk (IFS), ble vedtatt i 2018 (europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1091). Den andre forordningen, om økonomiske regnskaper for landbruket (EAA), er utvidet til blant annet å inkludere regionale landbruksregnskaper (europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/590).
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2379 om statistikk over innsatsfaktorer og produksjon i landbruket (SAIO) er den tredje forordningen i denne pakken med oppdateringer, og dekker disse områdene og delområdene:
(a) Statistikk om dyreproduksjon
(i) Husdyr og kjøtt
(ii) Egg og kyllinger
(iii) Melk og melkeprodukter
(b) Statistikk om avlingsproduksjon
(i) Avlingsareal og produksjon
(ii) Avlingsbalanser
(iii) Gressmarker
(c) Statistikk om landbrukspriser
(i) Landbruksprisindekser
(ii) Absolutte innsatspriser for gjødsel, fôr og energi
(iii) Salgspriser og leiepriser for jordbruksarealer
(d) Statistikk om næringsstoffer
(i) Næringsstoffer i gjødsel
(ii) Næringsbalanser
(e) Statistikk om plantevernmidler
(i) Plantevernmidler (bruk og omsetning)
EU-kommisjonen vil vedta gjennomføringsrettsakter som definerer datasettene som skal rapporteres på hvert av disse områdene. Gjennomføringsrettsaktene skal blant annet spesifisere variabler, observasjonsenheter, måleenheter, organiske og regionale dimensjoner, presisjonskrav, metoder og rapporteringsfrister.
Rapporteringskravene vil i hovedsak gjelde fra 1. januar 2025. Dersom det er nødvendig med omlegginger av det nasjonale statistikksystemet for å oppfylle ett eller flere av kravene, kan det søkes om unntak fra disse rapporteringskravene for inntil tre år.
I Norge vil statistikkansvaret for de ulike delområdene være delt mellom følgende myndigheter:
- Statistisk sentralbyrå: Alle delområder som ikke er dekket av andre myndigheter
- Landbruksdirektoratet: Landbruksprisindekser, leiepriser for jordbruksarealer
- NIBIO: Avlingsbalanser, absolutte innsatspriser for gjødsel, fôr og energi
- Mattilsynet: Omsetning av plantevernmidler
Merknader
Rettslige konsekvenser
Norge ved Statistisk sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utformingen av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har administrative og økonomiske konsekvenser som må dekkes innenfor de til enhver tid gjeldende budsjettene til Statistisk sentralbyrå, Landbruksdirektoratet, NIBIO og Mattilsynet, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Statistikkravene i forordningen knyttet til bruk av plantevernmidler er del av en større omlegging til elektronisk sprøytejournal som vil kreve betydelige ressurser hos Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå, Landbruksdirektoratet, NIBIO og Mattilsynet, som finner den relevant og akseptabel med tilpasningene nevnt under.
Norge blir unntatt fra å rapportere statistikk for delområdet husdyr og kjøtt på bakgrunn av at europarlaments- og rådsforordning (EF) 1165/2008 om statistikk for husdyr og kjøtt, som blir opphevet og erstattet av denne forordningen, ikke er ansett som EØS-relevant. Statistisk sentralbyrå anser at vurderingen om at dette delområdet ikke er EØS-relevant bør opprettholdes og unntak etableres.
Norge blir unntatt fra å rapportere statistikk for delområdet egg og kyllinger på bakgrunn av at kommisjonsforordning (EF) 617/2008 med krav om rapportering av statistikk for egg, kyllinger og klekkerier, som blir endret av denne forordningen, ikke er ansett som EØS-relevant. Statistisk sentralbyrå anser at vurderingen om at dette delområdet ikke er EØS-relevant bør opprettholdes og unntak etableres.
SAIO-forordningen opphever direktiv 96/16/EF om statistikk for melk og melkeprodukter, der Norge er unntatt fra å levere statistikk om landbruksbedriftenes forbruk av egenprodusert melk. Statistisk sentralbyrå anser at dette unntaket bør videreføres.
For det detaljerte delområdet salgspriser for landbruksarealer er det få transaksjoner og lite data tilgjengelig på tilstrekkelig detaljnivå nasjonalt. Det vil også være begrenset verdi av norsk statistikk på dette området for å utforme og evaluere EUs felles landbrukspolitikk, som ikke er en del av EØS-avtalen. Statistisk sentralbyrå anser derfor at det vil være en unødig ressursmessig byrde for det norske statistikksystemet å skulle bli forpliktet til å utvikle og rapportere statistikk for gjennomsnittlige salgspriser for landbruksarealer, og at Norge bør være unntatt fra denne rapporteringen.
Norge skal ikke være bundet av kravene til regionale inndelinger i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2379 som viser til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1059/2003 om etablering av en felles klassifisering av territorielle enheter for statistikk (NUTS). EU-regler om regionale inndelinger er ikke EØS-relevant. Det vil derfor være nødvendig med en tilpasningstekst om at EØS/Efta-statene ikke skal være bundet av de regionale inndelingene i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2379.
Det kan i tillegg være utfordringer med å oppfylle deler av rapporteringskravene på et mer detaljert nivå enn det som er beskrevet i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2379. De berørte myndighetene vil vurdere utfordringene på detaljert nivå i forbindelse med prosessene for innlemmelse av gjennomføringsforordningene til denne forordningen i EØS-avtalen.
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.