Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1110 av 10. april 2024 om endring av forordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til den opprinnelige luftdyktigheten til ubemannede luftfartøysystemer som er underlagt sertifisering og gjennomføringsforordning (EU) 2019/947 med hensyn til regler og prosedyrer for drift av ubemannede luftfartøysystemer
Luftdyktighet og miljøsertifisering av luftfartøyer: endringsbestemmelser om ubemannede luftfartøysystemer
EØS-notat offentliggjort 6.12.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 23.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/1110 gjennomfører enkelte mindre endringer av forordning (EU) 748/2012 og (EU) 2019/947 (RMT.0230). Forordning (EU) 2024/1110 er del av en regelverkspakke som etablerer felleseuropeiske luftdyktighetsregler (sertifisering og vedlikehold) for ubemannede luftfartøysystemer.
Denne regelverkspakken representerer første trinn i etablering av felleseuropeiske regler for droner i såkalt "sertifisert kategori". De felleseuropeiske reglene for luftfart med ubemannede luftfartøyer er utarbeidet etter et risikobasert prinsipp. Reguleringen er tilpasset risikoen operasjonen utgjør for omgivelsene, fremfor skillet mellom privatflyging og kommersiell flyging som ellers finnes i reglene for annen luftfart. Sertifisert kategori vil gjelde operasjonene med høyest risiko. Reglene her vil komplettere reglene som alt er etablert om droner i "åpen" og i "spesifikk" kategori i forordningene 2019/945 og 2019/947.
Endringen av forordning (EU) 748/2012 gjelder tilføyelse av CMUs (kontrollenheter for ubemannede luftfartøyer) i bestemmelsene som gjelder EASAs system for analyse av sikkerhets-relevant informasjon vedrørende sertifiserte luftfartøy mv.
Endringen av forordning (EU) 2019/947 introduserer enkelte nye definisjoner, bla. CMU. Videre tilføyes det bestemmelser som pålegger dronoperatører som bruker sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer å skaffe/innha luftdyktighetsbevis og støysertifikat for disse. Tilsvarende pålegges den kompetente myndigheten å påse at sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer har slik dokumentasjon før det utstedes operasjonstillatelse for bruk av slike luftfartøyer.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
De nye reglene er hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning), som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2024/1110 anses EØS relevant og må gjennomføres i Norge. Dette vil skje på forskriftsnivå.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene i forordning (EU) 2024/1110 vil gjelde Luftfartstilsynet, samt operatører som vil søke operasjonstillatelse for bruk av droner i spesifikk kategori men hvor risikoen ved operasjone krever bruk av sertifisert drone. Ettersom forordningen først trer i kraft 1. mai 2025 finnes det ikke slike operatører i dag. Reglene i forordning (EU) 2024/1110 ventes ikke å medføre særskilte økonomiske eller administrative kosekvenser. Reglene om sertifisering av slike dronesystemer, og om at sertifiseringen skal dokumenteres ved luftdyktighetsbevis og støysertifikat, følger av andre regelsett. Pålegget i forordning (EU) 2024/1110 om å skaffe til veie denne dokumentasjonen og se til at den foreligger i søknad om operasjonstillatelse, anses ikke å medføre egne kostnader eller vesentlige administrative oppgaver.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordning (EU) 2024/1110 anses som EØS-relevant og akseptabel.
Under EASAs arbeid med utformingen av reglene har Luftfartstilsynet deltatt i konsultasjonene og har støttet konseptet til regulering. Avveiingene som ligger til grunn for kravene om sertifisering, og løsningene som er valgt i forslaget til regler, virker også å treffe sikkerhetshensynene som må tas uten å overregulere. Dette gjelder også bestemmelsene i forordning (EU) 2024/1110.
Status
Forordning (EU) 2024/1110 ble vedtatt av Europakommisjonen 10. april 2024 som del av en regelverkspakke på fem forordninger om sertifisering av ubemannede luftfartøysystemer og bruk av VTOL-fartøyer. Utkast til disse forordningene er utarbeidet av EASA og publisert som EASA opinion 03/2023.