Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/3137 av 13. desember 2024 om endring av forordning (EF) nr. 474/2006 med hensyn til listen over luftfartsselskaper som er underlagt driftsforbud eller driftsbegrensninger i Unionen
Luftfartsselskaper underlagt driftsforbud i EU/EØS-området ("sikkerhetslisten") pr. 13.12.2024
EØS-notat offentliggjort 11.2.2025
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 16.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.2.2025)
Sammendrag av innhold
Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger, er fastsatt som forordning 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr.1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Det foretas jevnlig en oppdatering av sikkerhetslisten, normalt to ganger i året. Sikkerhetslisten ble vedtatt oppdatert 13. desember 2024, og publisert i Official Journal 16. desember 2024. Endringen er publisert som kommisjonens gjennomføringsforornding (EU) 2024/3137.
Det er gjort følgende endringer i sikkerhetslisten som ble vedtatt 13. desember 2025:
I møte som er grunnlag for endringer i forordning (EU) 2024/3137 har man gått gjennom flyselskap fra Armenia, Irak, Kirgisistan og Pakistan og Surinam. Gjennomgangen viste at det for disse statene ikke var grunnlag for å endre status i henhold til gjeldende sikkerhetsliste.
Flyselskap sertifisert i Tanzania har til nå ikke vært tatt inn i sikkerhetslistens Annex A eller B.
Air Tanzania søkte om TCO-godkjenning i august 2023 (Third Country Operator). Søknaden og den etterfølgende kontakt med Air Tanzania viste mangler ved selskapet trening og evne til å gjøre rot-årsaks vurderinger ved avvik som ble funnet. Det har vært mæter mellom Air Safety Committee og Air Tanzania, hvor luftfartsmyndighetene i Tanzania (TCAA) også har vært til stede.
Det har ikke vært mulig for selskapet å demonstrere nødvendig sikkerhetsnivå, selskapet tas derfor inn på Sikkehetslistens Annex A.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 474/2006 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise (BSL A 6-2). Sikkerhetslisten er oppdatert ved gjennomføringsforordning (EU) 2024/3137 av 13.desember 2024 og ble gjennomført i norsk rett 9. februar 2025 gjennom en endring av BSL A 6-2. Rettsakten tilhører gruppe 2.
Normalt vil nye forordninger først gjennomføres i norsk rett etter at vedtak fra EØS-komiteen om endring av EØS-avtalen foreligger. Det foreligger en spesialordning for endringsforordninger i tilknytning til sikkerhetslisten som innebærer at disse forordningene skal gjennomføres i norsk rett straks de er vedtatt og publisert i Official Journal. Det gjennomføres derfor ikke høring av gjennomføringsforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten berører kun flyselskaper fra enkelte tredjeland og har således ingen konsekvenser for norske flyselskaper. Luftfartstilsynet må som følge av rettsakten oppdatere informasjon på en internettside i tillegg til enkelte interne sjekklister. Rettsakten har følgelig svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten (EU) 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning 2024/3137 er gjennomført i forskrift av 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Rettsakten følger fast track-prosedyren og skal derfor ikke behandles av SU transport.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.