Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1601 av 30. mai 2024 om endring av forordning (EF) nr. 474/2006 med hensyn til listen over luftfartsselskaper som er underlagt driftsforbud eller driftsbegrensninger i Unionen
Luftfartsselskaper underlagt driftsforbud i EU/EØS-området ("sikkerhetslisten") pr. 30.5.2024
EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 31.5.2024
- Norsk forskrift kunngjort 25.7.2024
- EØS-notat offentliggjort 29.7.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 14.8.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.7.2024)
Sammendrag av innhold
Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger, er fastsatt som forordning 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr.1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Det foretas jevnlig en oppdatering av sikkerhetslisten, normalt to ganger i året. Sikkerhetslisten ble vedtatt oppdatert 30. mai 2024, og publisert i Official Journal 30. mai. 2024. Endringen er publisert som kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1601.
Det er gjort følgende endringer i sikkerhetslisten som ble vedtatt 30.mai 2024
Flyselskaper fra Egypt har aldri vært ført inn på sikkerhetslistens Annex A eller B. Kommisjonen har ved denne oppdateringen vurdert dokumentasjon og funn av flyselskaper og luftfartsmyndigheter fra Egypt. Det ble imidlertid besluttet at det pr. i dag ikke skal gjøres endringer i listen med hensyn til Egypt.
Den samme vurderingen er gjort mot flyselskaper og luftfartsmyndigheter i Kazakhstan, Kenya, Pakistan og Sierra Leone, heller ikke her er det foreslått endringer i sikkerhetslisten.
Når det gjelder flyselskap fra Sao Tome and Principe er det gjort en endring, flyselskapet Africa’s Connection tas ut av Annex A da dette selskapet ikke lenger er sertifisert av luftfartsmyndighetene i Sao Tomè and Principe. Dette er den eneste endringen som er gjort ved denne oppdateringen av sikkerhetslisten.
Merknader
Normalt vil nye forordninger først gjennomføres i norsk rett etter at vedtak fra EØS-komiteen om endring av EØS-avtalen foreligger. Det foreligger en spesialordning for endringsforordninger i tilknytning til sikkerhetslisten som innebærer at disse forordningene skal gjennomføres i norsk rett straks de er vedtatt og publisert i Official Journal.
Forordning (EF) nr. 474/2006 er gitt med hjemmel i TEFU art. 80, nå TFEU art. 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 474/2006 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise (BSL A 6-2). Sikkerhetslisten er oppdatert ved gjennomføringsforordning (EU) 2024/1601 og ble gjennomført i norsk rett 25.7.2024 gjennom en endring av BSL A 6-2. Rettsakten tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten berører kun flyselskaper fra enkelte tredjeland og har således ingen konsekvenser for norske flyselskaper. Luftfartstilsynet må som følge av rettsakten oppdatere informasjon på en internettside i tillegg til enkelte interne sjekklister. Rettsakten har følgelig svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning (EU) 2024/1601 er gjennomført i forskrift av 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Rettsakten følger fast track-prosedyren og skal derfor ikke behandles av SU transport.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel