Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1144 av 3. juni 2025 om endring av forordning (EF) nr. 474/2006 med hensyn til listen over luftfartsselskaper som er underlagt driftsforbud eller driftsbegrensninger i Unionen
Luftfartsselskaper underlagt driftsforbud i EU/EØS-området ('sikkerhetslisten') pr. 3.6.2025
EØS-komitebeslutning om innlemmelse i EØS-avtalen 19.9.2025
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 4.6.2025
- Norsk forskrift kunngjort 8.7.2025
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.8.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.8.2025)
Sammendrag av innhold
Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i Europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger, er fastsatt som forordning nr. 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr.1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i Europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger, er fastsatt som forordning nr. 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr.1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Det foretas jevnlig en oppdatering av sikkerhetslisten, normalt to ganger i året.
I møtet som er grunnlag for endringer gjennomført i forordning (EU) 2025/1144 har man gått gjennom flyselskap fra Armenia. Irak, Kirgistan, Libya, Surinam og Tanzania.
Gjennomgangen viste at det for flyselskap fra Armenia, Irak, Kirgisistan, Libya ikke var grunnlag for å endre status i henhold til gjeldende sikkerhetsliste. Det vil si at de fortsatt skal inkluderes i sikkerehetslisten Annex A, det vil si at flyselskap fra disse landene ikke kan operere i Europeisk luftrom eller har operasjonelle begrensninger.
For flyselskap sertifisert i Tanzania og Surinam ble det besluttet at alle flyselskap som er sertifisert av disse statenes luftfartsmyndigheter skal inkluderes i sikkerhetslistens Annex A. ASC har hatt omfattende kontakt med myndighetene i Tanzania og Surinam, men det har ikke vært mulig for myndighetene eller selskapene å demonstrere nødvendig sikkerhetsnivå. Alle flyselskapene sertifisert i disse to statene tas derfor inn på sikkehetslistens Annex A.
Normalt vil nye forordninger først gjennomføres i norsk rett etter at vedtak fra EØS-komiteen om endring av EØS-avtalen foreligger. Det foreligger en spesialordning for endringsforordninger i tilknytning til sikkerhetslisten som innebærer at disse forordningene skal gjennomføres i norsk rett straks de er vedtatt og publisert i Official Journal.
Merknader
Forordning (EF) nr. 474/2006 er gitt med hjemmel i TEFU art. 80, nå TFEU art. 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 474/2006 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise (BSL A 6-2). Sikkerhetslisten er oppdatert ved gjennomføringsforordning (EU) 2025/1144 av 3. juni 2025, og ble gjennomført i norsk rett 7. juli 2025 gjennom en endring av BSL A 6-2. Rettsakten tilhører gruppe 2
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten berører kun flyselskaper fra enkelte tredjeland og har således ingen konsekvenser for norske flyselskaper. Luftfartstilsynet må som følge av rettsakten oppdatere informasjon på en internettside i tillegg til enkelte interne sjekklister. Rettsakten har følgelig svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning (EU) 2025/1144 er gjennomført i forskrift av 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Rettsakten følger fast track-prosedyren og skal derfor ikke behandles av SU transport.
Status
Luftfarstilsynet anser rettsaken for å være EØS-relevant og akseptabel.