Markeder for finansielle tjenester: utfyllende bestemmelser om krav til åpenhet om aksjer, depotbeviser, exchange-traded funds, sertifikater m.m.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/587 av 14. juli 2016 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 om markeder for finansielle tjenester med hensyn til reguleringstekniske standarder for transparenskrav for handelsplasser og verdipapirforetak med hensyn til aksjer, depotbevis, børshandlede fond, etterprioriterte obligasjoner og andre lignende finansielle instrumenter og om plikten til å utføre transaksjoner med visse aksjer på en handelsplass eller gjennom en systematisk internaliserer
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/587 of 14 July 2016 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council on markets in financial instruments with regard to regulatory technical standards on transparency requirements for trading venues and investment firms in respect of shares, depositary receipts, exchange-traded funds, certificates and other similar financial instruments and on transaction execution obligations in respect of certain shares on a trading venue or by a systematic internaliser
EØS-beslutning trer i kraft 3.12.2019 som følge av ratifisering av tilknyttet EØS-komitebeslutning av Island 2.12.2019 (og tidligere av Norge og Liechtenstein)
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.2.2019)
Sammendrag av innhold
Rettsakten inneholder utfyllende regler til Råds- og Parlaments forordning 600/2014 om markedet for finansielle tjenester (MiFIR). Det gis detaljerte regler om handelsplassers og verdipapirforetaks plikt til å offentliggjøre informasjon om ordre eller kurser (pre-trade transparens) og informasjon om handler (post-trade transparens). Reglene gjelder aksjer og andre instrumenter som handles på lignende måte som aksjer (depotbevis, børshandlede fond og sertifikater). Rettsakten gir også nærmere regler om unntak fra offentliggjøringsplikten. Videre gis det utfyllende regler om handelsplikten for visse aksjer på handelsplass eller gjennom en systematisk internaliserer.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av basisrettsakten (MiFIR). Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov/forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene i den utfyllende rettsakten forventes ikke å få betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Økonomiske og administrative konsekvenser knyttet til basisrettsakten er omtalt i NOU 2017:1 og Prp. 77 L (2017-2018).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Den tekniske standarden presiserer krav fastsatt i den fullharmoniserte basisrettsakten (MIFIR). Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasninger ut over at det må avgjøres fra hvilket tidspunkt forordningen skal gjelde i EØS/EFTA-landene.
Status
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Den er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten inneholder utfyllende regler til Råds- og Parlaments forordning 600/2014 om markedet for finansielle tjenester (MiFIR). Det gis detaljerte regler om handelsplassers og verdipapirforetaks plikt til å offentliggjøre informasjon om ordre eller kurser (pre-trade transparens) og informasjon om handler (post-trade transparens). Reglene gjelder aksjer og andre instrumenter som handles på lignende måte som aksjer (depotbevis, børshandlede fond og sertifikater). Rettsakten gir også nærmere regler om unntak fra offentliggjøringsplikten. Videre gis det utfyllende regler om handelsplikten for visse aksjer på handelsplass eller gjennom en systematisk internaliserer.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av basisrettsakten (MiFIR). Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov/forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene i den utfyllende rettsakten forventes ikke å få betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Økonomiske og administrative konsekvenser knyttet til basisrettsakten er omtalt i NOU 2017:1 og Prp. 77 L (2017-2018).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Den tekniske standarden presiserer krav fastsatt i den fullharmoniserte basisrettsakten (MIFIR). Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasninger ut over at det må avgjøres fra hvilket tidspunkt forordningen skal gjelde i EØS/EFTA-landene.
Status
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Den er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.