Markeder for finansielle tjenester: utfyllende bestemmelser om registrering av tredjelandsforetak
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/2022 av 14. juli 2016 om utfyllende bestemmelser til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 hva angår regulatoriske tekniske standarder for informasjon med hensyn til registrering av tredjelandsforetak og formatet for informasjon som skal gis til kunder
Commission Delegated Regulation (EU) 2016/2022 of 14 July 2016 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards concerning the information for registration of third country firms and the format of information to be provided to the clients
EØS-beslutning trer i kraft 3.12.2019 som følge av ratifisering av tilknyttet EØS-komitebeslutning av Island 2.12.2019 (og tidligere av Norge og Liechtenstein)
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.2.2019)
Sammendrag av innhold
Den tekniske standarden gir regler om hvilken informasjon foretak med hovedsete utenfor EØS (tredjestatsforetak) skal gi til ESMA i forbindelse med søknad om å yte tjenester under MiFID II og MiFIR i EØS-stat, samt regler om hvilket format slike foretak skal bruke når de gir nærmere angitt informasjon til sine kunder.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vil ikke ha store økonomiske og administrative konsekvenser, da den kun gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede ligger i hjemmelsrettsakten (MiFIR).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og trer i kraft i EU 3. januar 2018. Forordningen er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Den tekniske standarden gir regler om hvilken informasjon foretak med hovedsete utenfor EØS (tredjestatsforetak) skal gi til ESMA i forbindelse med søknad om å yte tjenester under MiFID II og MiFIR i EØS-stat, samt regler om hvilket format slike foretak skal bruke når de gir nærmere angitt informasjon til sine kunder.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vil ikke ha store økonomiske og administrative konsekvenser, da den kun gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede ligger i hjemmelsrettsakten (MiFIR).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og trer i kraft i EU 3. januar 2018. Forordningen er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.