Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 596/2014 av 16. april 2014 om markedsmisbruk (markedsmisbruksforordningen) og om oppheving av europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/6/EF og kommisjonsdirektiv 2003/124/EF, 2003/125/EF og 2004/72/EF
Markedsmisbruksforordningen om innsidehandel (2014)
Anmodning om fortolkning sendt til EU-domstolen 26.3.2024 og kunngjort i EU-tidende 3.6.2024
Tidligere
- Delt ikraftsetting kunngjort 27.11.2020
EUs reviderte markedsmisbruksforordning fra 2014 erstatter tidligere regler om markedsmisbruk i tilknytning til finansielle instrumenter tatt opp til handel på regulerte markeder, og utvider virkeområdet for regelverket til å omfatte flere handelsplasser og instrumenter. Regelverket omfatter blant annet bestemmelser om innsidehandel, markedsmanipulasjon, ulovlig spredning av innsideinformasjon, føring av innsidelister og primærinnsideres meldeplikt. EØS-komiteen vedtok i oktober 2019 å innlemme EU-forordningen i EØS-avtalen. Beslutningen krevde parlamentsbehandling i Liechtenstein og Island, som nå er fullført. Den trer derfor i kraft 1. januar 2021, sammen med EØS-komitbeslutning nr. 306/2019, som omfatter 16 tilknyttede rettsakter. Europalovs kronologiske oversikt over EØS-beslutninger inkluderer lenker til de berørte rettsaktenes faktaark.
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.10.2019)
Sammendrag av innhold
Ny forordning om markedsmisbruk (MAR) som erstatter direktiv 2003/6/EU. Hovedformålet med reguleringen er å bidra til velfungerende og trygge markeder med økt investorbeskyttelse og innebærer blant annet:
• Utvidelse av virkeområde til å omfatte flere handelsplasser og instrumenter.
• Forbudet mot innsidehandel og markedsmanipulasjon opprettholdes, med et utvidet anvendelsesområde.
• Nye regler om markedssonderinger.
• Endringer i regulering om føring av innsidelister.
• Endringer i regulering vedørende meldepliktig verdipapirhandel.
• Presisering av at algoritmehandel og såkalt "high frequency trading" omfattes av markedsmanipulasjonsbestemmelsen.
• Ytterliggere regulering av kompetente myndigheters kompetanse, sanksjonsmuligheter og samarbeid mellom kompetente myndigheter.
• Beskyttelsesordning for varslere ("whistle blowing").
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, med konstitusjonelt forbehold. Når det konstitusjonelle forbeholdet er løftet vil forordningen gjennomføres i verdipapirhandelloven ved inkorporasjon. Dvs at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
MAR inneholder nye krav for en utvidet krets av markedsaktører som blant annet vil kreve kompetanseheving og investeringer i systemer hos de private aktørene som er omfattet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant.
Gjennomføring av EØS-regler som svarer til forordningen vil kreve endringer i verdipapirhandelloven.
Status
Forordningen om markedsmisbruk ble vedtatt i EU 16. april 2014 og trådte i kraft i EU 3 juli 2016.
Finansdepartementet fremmet forslag for gjennomføring av MAR i norsk rett i Prop. 96 LS (2018-2019). Dette er nå vedtatt av Stortinget, men endringsforslagene har ikke trådt i kraft i norsk rett.
MAR ble innlemmet i EØS-avtalen den 25.10.2019. EØS-reglene vil tre i kraft når alle EØS/EFTA statene har løftet sitt konstitusjonelle forbehold.