Markedsmisbruksforordningen om innsidehandel: gjennomføringsbestemmelser om informasjonsutveksling mellom myndigheter og ESMA
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2017/1158 av 29. juni 2017 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder med hensyn til framgangsmåter og skjemaer som skal brukes ved utveksling av opplysninger mellom vedkommende myndigheter og Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet som omhandlet i artikkel 33 i europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 596/2014
Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1158 of 29 June 2017 laying down implementing technical standards with regards to the procedures and forms for competent authorities exchanging information with the European Securities Market Authority as referred to in Article 33 of Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council
Norsk forskrift kunngjort 2.12.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.11.20197)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er en underliggende rettsakt til Markedsmisbruksforordningen (MAR) og inneholder tekniske bestemmelser om prosedyrer og skjemaer til bruk for nasjonale tilsynsmyndigheters utveksling av opplysninger til ESMA etter MAR art. 33. Informasjonen som skal rapporteres til ESMA gjelder opplysninger om undersøkelser, sanksjoner og tiltak iverksatt av nasjonal tilsynsmyndighet (Finanstilsynet).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kunne tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering når MAR er innlemmet i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er usikkert hva gjennomføring av rettsakten vil medføre av økonomiske og administrative konsekvenser, men det antas at det vil medgå noe ressurser i Finanstilsynet for å gjennomføre forpliktelsene om innrapportering til ESMA etter forordningen og MAR.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel. Det er behov for tekniske tilpasninger for ikrafttredelse av forordningen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er en underliggende rettsakt til Markedsmisbruksforordningen (MAR) og inneholder tekniske bestemmelser om prosedyrer og skjemaer til bruk for nasjonale tilsynsmyndigheters utveksling av opplysninger til ESMA etter MAR art. 33. Informasjonen som skal rapporteres til ESMA gjelder opplysninger om undersøkelser, sanksjoner og tiltak iverksatt av nasjonal tilsynsmyndighet (Finanstilsynet).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kunne tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering når MAR er innlemmet i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er usikkert hva gjennomføring av rettsakten vil medføre av økonomiske og administrative konsekvenser, men det antas at det vil medgå noe ressurser i Finanstilsynet for å gjennomføre forpliktelsene om innrapportering til ESMA etter forordningen og MAR.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel. Det er behov for tekniske tilpasninger for ikrafttredelse av forordningen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ikke innlemmet i EØS-avtalen.