Markedsmisbruksforordningen om innsidehandel: utfyllende bestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/522 av 17. desember 2015 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 596/2014 med hensyn til unntak for visse offentlige organer og sentralbanker i tredjestater, indikatorene på markedsmanipulasjon, tersklene for offentliggjøring, vedkommende myndighet for meldinger om utsettelse, tillatelse til handel i begrensede perioder og typer meldepliktige transaksjoner utført av personer med ledelsesansvar
Commission Delegated Regulation (EU) 2016/522 of 17 December 2015 supplementing Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council as regards an exemption for certain third countries public bodies and central banks, the indicators of market manipulation, the disclosure thresholds, the competent authority for notifications of delays, the permission for trading during closed periods and types of notifiable managers' transactions
Norsk forskrift kunngjort 2.12.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.11.2019)
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende bestemmelser til forordning om markedsmisbruk (EU) nr. 596/2014 (MAR).
Bestemmelsene omfatter:
• unntak for visse sentralbanker og andre offentlige institusjoner (også visse tredjeland) fra MAR når de agerer i et marked utfra politiske målsetninger (penge- eller valutapolitikk eller forhold rundt styring av offentlig gjeld)
• unntak for aktører på klimakvote markedet som har kvoter som i størrelse ligger under angitte minimumsterskler.
• hvem som skal være nasjonal tilsynsmyndighet mht utsatt underretning om innsideinformasjon
• enkelte regler om primærinnsiders handel i perioder med innsideinformasjon og meldeplikt forøvrig
• indikatorer for manipulerende adferd.
Merknader
Rettslige konsekvenser
For å gjennomføre bestemmelsene i norsk rett er man avhengig av gjennomføring av MAR. Vedlegget til MAR Bilag 1, A og B er vesentlige for denne utfyllende forordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringen av forordningen antas ikke å få administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning for Finanstilsynet eller andre offentlige myndigheter
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS relevant. Det er behov for tekniske tilpasninger for ikrafttredelse av forordningen.
Status
Forordningen er vedtatt i EU, men foreløpig ikke inntatt i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende bestemmelser til forordning om markedsmisbruk (EU) nr. 596/2014 (MAR).
Bestemmelsene omfatter:
• unntak for visse sentralbanker og andre offentlige institusjoner (også visse tredjeland) fra MAR når de agerer i et marked utfra politiske målsetninger (penge- eller valutapolitikk eller forhold rundt styring av offentlig gjeld)
• unntak for aktører på klimakvote markedet som har kvoter som i størrelse ligger under angitte minimumsterskler.
• hvem som skal være nasjonal tilsynsmyndighet mht utsatt underretning om innsideinformasjon
• enkelte regler om primærinnsiders handel i perioder med innsideinformasjon og meldeplikt forøvrig
• indikatorer for manipulerende adferd.
Merknader
Rettslige konsekvenser
For å gjennomføre bestemmelsene i norsk rett er man avhengig av gjennomføring av MAR. Vedlegget til MAR Bilag 1, A og B er vesentlige for denne utfyllende forordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringen av forordningen antas ikke å få administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning for Finanstilsynet eller andre offentlige myndigheter
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS relevant. Det er behov for tekniske tilpasninger for ikrafttredelse av forordningen.
Status
Forordningen er vedtatt i EU, men foreløpig ikke inntatt i EØS-avtalen.