Metoder for kontroll av erukasyre i olje og fett i næringsmidler
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 12.7.2016
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.06.2015)
Sammendrag av innhold
Rettsakten følger standardprosedyren.
Kommisjonsforordningen gjelder nye bestemmelser for prøvetaking - og analysekriterier for erukasyre i næringsmidler, og den bør sees i sammenheng med Kommisjonens regelrydding når det gjelder grenseverdiene for erukasyre i næringsmidler hvor disse fra og med 1. juli 2014 fremgår av den generelle forordningen om fastsettelse av grenseverdier for visse forurensende stoffer i næringsmidler (forordning (EU) nr. 1881/2006). I den forbindelse så man at prøvetaking- og analysekriteriene for erukasyre i vegetabilsk fett og oljer, som i dag er regulert i et eldre direktiv (80/891/EØF), gir anvisning på en metode som ikke lenger er i bruk og som gir feil resultater. Kommisjonen har derfor utarbeidet forslag til nye bestemmelser om prøvetakings- og analysekriterier for erukasyre som nå gis i en egen forordning. Direktiv 80/891/EØF foreslås opphevet.
Merknader
Rettslige konsekvense
I Norge har vi hatt en egen forskrift om eurukasyre (forskrift 21. desember 1993 nr. 1383 om øvre grense for innhold av erukasyre i olje og fett m.v), hvor det i § 2 henvises til direktiv 80/981/EØF.
Den nye forordningen vil innebære at hele særforskriften kan oppheves, da de nye bestemmelser tas inn i det generelle regelverket om visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget vil ikke innebære økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Da de prøvetaking- og analysekriterier som det henvises til i gjeldende regelverk gir feil resultater og ikke lenger er i bruk, er det viktig og riktig at regelverket oppdateres. Den nye rettsakten innebærer ingen horisontale utfordringer.
Ettersom den nye forordningen gjennomføres som norsk rett i det generelle regelverket for forurensende stoffer vil forordningen medføre en bedre og mer oppdatert regelverksstruktur også i Norge.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.