Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/3153 av 18. desember 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/1793 om en midlertidig økning av offentlig kontroll og beskyttelsestiltak vedrørende adgang til Unionen for forsendelser med bestemte produkter fra visse tredjestater som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/625 og (EF) nr. 178/2002
Midlertidig økt veterinær kontroll og beskyttelsestiltak i forbindelse med import av visse varer fra enkelte tredjeland
EØS-notat offentliggjort 28.2.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 4.12.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 19.12.2024
- Norsk forskrift kunngjort 9.1.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.2.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer vedleggene I og II til forordning (EU) 2019/1793 om offisielle kontroller og beskyttelsestiltak vedrørende adgang til unionen for forsendelser med bestemte produkter fra stater utenfor EU/EØS. Dette kontrollregelverket omfatter ikke-animalske risikoprodukter og erstatter, og viderefører, de tidligere rettsakten på dette området, forordningene 669/2009, 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660.
Alle produktene i regelverket skal gjennom en dokumentkontroll ved ankomst til EØS-området og at de skal videre gjennomgå en fysisk kontroll basert på frekvensen som er angitt i rettsakten. Vedlegg II produktene skal også følges av analyseresultater og et sertifikat. Rettsakten regulerer funn av plantevernmidler, aflatoksiner og mikrobiologisk forurensning (eks. salmonella) for å se om videre tiltak behøves gjennomført. Listen over hvilke produkter som er omfattet av dette regelverket er opplistet i vedlegg I (tidligere 669/2009) og II (tidligere 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660) til rettsakten. Vedlegg IIa dekker importforbud som er rettet mot ikke-animalske produkter.
Forordning (EU) 2024/3153 trådte i kraft 8. januar 2025 og gjør følgende endringer til grunnrettsakten, vedlegg I og vedlegg II:
Nytt produkt inn på vedlegg I:
- jara sitroner (zara) fra Bangladesh (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %.
Endringer til eksisterende produkter i vedlegg I:
- appelsiner fra Egypt (plantevernmidler), redusert kontrollfrekvens til 20 % på grunn av bedring
- spisskummen frø fra India (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
- okra fra India (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
- sortøyebønner fra Madagaskar (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 50 % på grunn av flere funn
- pepperfrukter (annet enn søte) fra Rwanda (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
- tørket oregano fra Tyrkia (pyrrolizidin-alkaloider), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
- durian fra Vietnam (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 20 % på grunn av flere funn.
Ut av listen i vedlegg I:
- langbønner fra den Dominikanske Republikk (plantevernmidler), ingen funn.
Flytte fra vedlegg I til vedlegg II:
- spisskummen frø (hele, knuste, malte) fra Tyrkia (pyrrolizidin-alkaloider), forverring og flytte for å få bedre oversikt over situasjonen, kontrollfrekvens på 30 %.
Endringer til eksisterende produkter i vedlegg II:
- sesamfrø fra India (EtO), redusert kontrollfrekvens til 20 % på grunn av forbedring
- kosttilskudd som inneholder botaniske ingredienser fra India (EtO), redusert kontrollfrekvens til 10 % på grunn av forbedring. KOM vil endre fotnoten til produktet for å vise at guarkjernemel ikke er omfattet (produktet er nylig tatt ut av 1793-regelverket).
Flytte fra vedlegg II til vedlegg I:
- sesamfrø fra Etiopia (salmonella), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 50 %
- neper fra Libanon (Rhodamine B), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 50 %
- pepperfrukter (søte og annet) fra Sri Lanka (aflatoksiner), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 50 %.
I forordningen artikkel 1 gjøres det en opprydding i teksten grunnet endringer i vedlegg II og hva det skal kontrolleres for, samt at overgangsordningen i artikkel 14 oppdateres for å ta høyde for endringer i vedleggene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 29. mars 2020 nr. 717 om offentlig kontroll - importkontroll av ikke animalske produkter - forordning (EU) 2019/1793.
Rettsakten er gjennomført etter forenklet prosedyre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
For jara sitroner (zara) fra Bangladesh er det ikke registrert noen direkteimport til Norge de siste årene.
Økingen av kontrollfrekvensene for produktene i vedlegg I og II vil kunne medføre økte kostnader for næringen, samt gi Mattilsynets inspektører et merarbeid. Reduksjonen i frekvensen for et produkt vil kunne gi næringen og Mattilsynet tilsvarende reduserte kostander og mindre arbeid.
Fjerningen av langbønner fra den Dominikanske Republikk fra listen i vedlegg I vil gi en besparelse i forhold til kontroll og muliggjøre mer import av dette produktet. Det har vært en begrenset import av dette produktet de siste årene, men importørene vil nå kunne importere disse produktene uten grensekontroll etter 2019/1793-regelverket.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakter etter forenklet prosedyre behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for Matområdet (SUMO). SUMO mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Rettsakten endrer forordning (EU) 2019/1793 og opplistingen av produkter i vedlegg I og II. Innføringen av et nytt produkt i vedlegg I fremstår som fornuftig sett i forhold til vurderingen av risiko knyttet til dette produktet. Fjerningen av ett produkt er naturlig da de ikke lenger vurderes til å utgjøre en risiko som man trenger å regulere.
Økningen av kontrollfrekvensene for flere av produktene i vedlegg I og II er hensiktsmessig for å samle inn mer informasjon om produktene og omfanget av utfordringene. Reduksjonen av kontrollfrekvenser er også hensiktsmessig sett i forhold til risikoen med få funn. Flyttingen av produkter mellom vedleggene er naturlig for å fange opp graden av risiko knyttet til produktene.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU-kommisjonen 18. desember 2024 og kunngjort i EUR-Lex den 19. desember 2024, med ikrafttredelse 8. januar 2025.