Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/3024 av 27. november 2024 om endring av forordning (EU) nr. 691/2011 med hensyn til introduksjon av nye økonomiske miljøregnskapsmoduler
Miljøøkonomiske nasjonalregnskap: endringsbestemmelser om introduksjon av nye moduler
EØS-notat offentliggjort 11.4.2025
Tidligere
- Foreløpig holdning vedtatt av Europaparlamentet 9.11.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 10.4.2024
- Rådsbehandling 5.11.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 6.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.4.2025)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og rådsforordning 2024/3024 endrer forordning 691/2011 om europeiske miljøregnskaper ved å innføre tre nye moduler for henholdsvis skogregnskap, miljøsubsidier og lignende overføringer (heretter miljøsubsidier) og økosystemregnskaper.
Det europeiske miljøregnskapet fastsatt i forordning 691/2011 dekker fra tidligere seks moduler for henholdsvis utslipp til luft, miljørelaterte skatter, materialstrømregnskap, miljørelaterte varer og tjenester, miljøvernutgifter og regnskap for fysiske energistrømmer.
Innholdet i de nye modulene for miljøøkonomiske regnskaper blir spesifisert i tre nye vedlegg til forordning 691/2011 som angitt i vedlegget til forordning 2024/3024. Første rapportering av tall for skogregnskap og miljøsubsidier skal skje fra 2025 og for økosystemregnskaper fra 2026. Det vil være mulig å søke om utsettelse av deler av rapporteringen i en overgangsperiode på inntil to år.
Modulene for skogregnskap og miljøsubsidier bygger i stor grad på eksisterende datagrunnlag og statistikker. Modulen for økosystemregnskaper vil kreve et omfattende utviklingsarbeid og samarbeid på tvers av nasjonale myndigheter for å oppfylle rapporteringskravene. I Nasjonalt program for offisiell statistikk 2024–2027 er det lagt opp til at økosystemregnskapene blir utviklet i samarbeid mellom SSB, Miljødirektoratet og andre aktuelle aktører.
Økosystemregnskapene er planlagt utviklet i flere trinn: 1) arealregnskap for økosystemene, 2) tilstanden til økosystemene, 3) regnskap over økosystemtjenester og økonomisk verdsetting av disse. De vil dekke både land- og havområder. Arbeidet vil omfatte systematisering av eksisterende informasjon og oppbygging av nye datakilder og må ses i sammenheng med utviklingen av arealstatistikk og statistikk om naturmangfold og vannressurser.
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 691/2011 er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg XXI (Statistikk).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Norge ved Statistisk sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utformingen av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har administrative og økonomiske konsekvenser som dekkes innenfor de til enhver tid gjeldende budsjettene til Statistisk sentralbyrå, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå som finner den relevant og akseptabel.
Årlig rapportering av tall for økosystemtjenester vil være avhengig av at EU-kommisjonens modellverktøy for slike beregninger har tilstrekkelig kvalitet og datagrunnlag også for Norge (som nevnt i vedlegg IX, del 4).
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.