Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1131 av 26. mars 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 691/2011 med hensyn til investeringer i begrensning av klimaendringer og innføring av klassifisering av miljøformål
Miljøøkonomiske nasjonalregnskap: endringsbestemmelser om investeringer i begrensning av klimaendringer m.m.
EØS-notat offentliggjort 1.11.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 22.1.2025 med tilbakemeldingsfrist 19.2.2025
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 26.3.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 4.6.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.10.2025)
Sammendrag av innhold
Denne delegerte kommisjonsforordningen endrer vedleggene IV, V og VIII i europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 691/2011 om miljøøkonomiske regnskaper på denne måten:
- I mars 2024 vedtok FNs statistiske kommisjon en ny klassifisering av miljøformål (CEP) som erstatter de tidligere klassifikasjonene CEPA og CREMA. Denne delegerte forordningen oppdaterer henvisningene fra CEPA og CREMA til CEP i vedleggene IV, V og VIII.
- I tillegg utvides rapporteringskravene i vedlegg V med tre nye variabler for investeringer i tiltak og produkter som begrenser klimaendringer og bruk av produkter som begrenser klimaendringer.
Vedlegg IV er modulen for regnskaper om utgifter til miljøvern i de miljøøkonomiske regnskapene, vedlegg V er modulen for regnskaper om miljørelaterte varer og tjenester og vedlegg VIII er modulen for miljøsubsidier og lignende overføringer.
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 691/2011 er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg XXI (Statistikk).
Vedlegg IV og V i forordning 691/2011 ble også endret ved forordning (EU) 2022/125 som er i prosess for å bli innlemmet i EØS-avtalen. Vedlegg VIII ble innført i forordning 691/2011 ved forordning (EU) 2024/3024 som er i prosess for å bli innlemmet i EØS-avtalen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Norge ved Statistisk sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utformingen av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har administrative og økonomiske konsekvenser som dekkes innenfor Statistisk sentralbyrås til enhver tid gjeldende budsjett, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå, som finner den relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.