Minimumskrav til sikkerhets- og/eller helseskilting på arbeidsplassen
Rådsdirektiv av 24. juni 1992 om minimumskrav til sikkerhets- og/eller helseskilting på arbeidsplassen (niende særdirektiv i henhold til artikkel 16 nr. 1 i direktiv 89/391/EØF)
Council Directive 92/58/EEC of 24 June 1992 on the minimum requirements for the provision of safety and/or health signs at work (ninth individual Directive within the meaning of Article 16 (1) of Directive 89/391/EEC)
Norsk forskrift kunnngjort 28.12.2011
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
Traktatens artikkel 118 A fastsetter at Rådet, i direktivs form, skal vedta minimumskrav med sikte på særlig å forbedre arbeidsmiljøet, for å sikre et bedre vern av arbeidstakernes sikkerhet og helse.
I henhold til nevnte artikkel skal slike direktiver unngå å pålegge administrative, økonomiske og rettslige byrder som er av en slik art at de kan hemme etablering og utvikling av små og mellomstore bedrifter.
Kommisjonens melding om dens program for sikkerhet, hygiene og helse på arbeidsplassen fastsetter at virkeområdet til rådsdirektiv 77/576/EØF av 25. juli 1977 om tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om sikkerhetsskilting på arbeidsplassen skal revideres og utvides.
Rådet merket seg i sin resolusjon av 21. desember 1987 om sikkerhet, hygiene og helse på arbeidsplassen at Kommisjonen i nær fremtid hadde til hensikt å fremlegge for Rådet et forslag til revisjon og utvidelse av nevnte direktiv.
Direktiv 77/756/EØF bør av hensyn til ensartet praksis og klarhet erstattes av dette direktiv.
Dette direktiv er et særdirektiv i henhold til artikkel 16 nr. 1 i rådsdirektiv 89/391/EØF av 12. juni 1989 om iverksetting av tiltak som forbedrer arbeidstakernes sikkerhet og helse på arbeidsplassen. Bestemmelsene i nevnte direktiv får derfor anvendelse i sin helhet på sikkerhets- og helseskilting på arbeidsplassen, med forbehold for strengere og/eller mer konkrete bestemmelser i dette direktiv.
Eksisterende fellesskapslovgivning omhandler hovedsakelig sikkerhetsskilt og skilting av farlige hindringer og områder, og er derfor begrenset til et visst antall skilttyper.
Virkningen av denne begrensningen er at visse risikomomenter ikke er tilfredsstillende merket. Det bør derfor innføres nye skilttyper slik at arbeidsgivere og arbeidstakere skal kunne identifisere og unngå risikoer for sikkerheten og/eller helsen på arbeidsplassen.
Det skal sørges for sikkerhets- og/eller helseskilting når ikke risikoene kan unngås eller begrenses tilstrekkelig ved hjelp av teknikker for felles vern eller ved tiltak, metoder eller fremgangsmåter som anvendes i organiseringen av arbeidet.
De mange forskjellene som for tiden eksisterer mellom sikkerhets- og/eller helseskiltingen i medlemsstatene fører til usikkerhet, som kan komme til å øke med fri bevegelighet for arbeidstakere i det indre marked.
Anvendelse av standardisert skilting på arbeidsplassen vil generelt kunne redusere de risikoene som kan oppstå som følge av språklige og kulturelle forskjeller mellom arbeidstakere.
Dette direktiv er et konkret ledd i gjennomføringen av det indre markeds sosiale dimensjon.
I henhold til vedtak 74/325/EØF, sist endret ved Spanias og Portugals tiltredelsesakt, skal Kommisjonen rådspørre Den rådgivende komité for sikkerhet, hygiene og helsevern på arbeidsplassen ved utarbeidelsen av forslag på dette området
Traktatens artikkel 118 A fastsetter at Rådet, i direktivs form, skal vedta minimumskrav med sikte på særlig å forbedre arbeidsmiljøet, for å sikre et bedre vern av arbeidstakernes sikkerhet og helse.
I henhold til nevnte artikkel skal slike direktiver unngå å pålegge administrative, økonomiske og rettslige byrder som er av en slik art at de kan hemme etablering og utvikling av små og mellomstore bedrifter.
Kommisjonens melding om dens program for sikkerhet, hygiene og helse på arbeidsplassen fastsetter at virkeområdet til rådsdirektiv 77/576/EØF av 25. juli 1977 om tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om sikkerhetsskilting på arbeidsplassen skal revideres og utvides.
Rådet merket seg i sin resolusjon av 21. desember 1987 om sikkerhet, hygiene og helse på arbeidsplassen at Kommisjonen i nær fremtid hadde til hensikt å fremlegge for Rådet et forslag til revisjon og utvidelse av nevnte direktiv.
Direktiv 77/756/EØF bør av hensyn til ensartet praksis og klarhet erstattes av dette direktiv.
Dette direktiv er et særdirektiv i henhold til artikkel 16 nr. 1 i rådsdirektiv 89/391/EØF av 12. juni 1989 om iverksetting av tiltak som forbedrer arbeidstakernes sikkerhet og helse på arbeidsplassen. Bestemmelsene i nevnte direktiv får derfor anvendelse i sin helhet på sikkerhets- og helseskilting på arbeidsplassen, med forbehold for strengere og/eller mer konkrete bestemmelser i dette direktiv.
Eksisterende fellesskapslovgivning omhandler hovedsakelig sikkerhetsskilt og skilting av farlige hindringer og områder, og er derfor begrenset til et visst antall skilttyper.
Virkningen av denne begrensningen er at visse risikomomenter ikke er tilfredsstillende merket. Det bør derfor innføres nye skilttyper slik at arbeidsgivere og arbeidstakere skal kunne identifisere og unngå risikoer for sikkerheten og/eller helsen på arbeidsplassen.
Det skal sørges for sikkerhets- og/eller helseskilting når ikke risikoene kan unngås eller begrenses tilstrekkelig ved hjelp av teknikker for felles vern eller ved tiltak, metoder eller fremgangsmåter som anvendes i organiseringen av arbeidet.
De mange forskjellene som for tiden eksisterer mellom sikkerhets- og/eller helseskiltingen i medlemsstatene fører til usikkerhet, som kan komme til å øke med fri bevegelighet for arbeidstakere i det indre marked.
Anvendelse av standardisert skilting på arbeidsplassen vil generelt kunne redusere de risikoene som kan oppstå som følge av språklige og kulturelle forskjeller mellom arbeidstakere.
Dette direktiv er et konkret ledd i gjennomføringen av det indre markeds sosiale dimensjon.
I henhold til vedtak 74/325/EØF, sist endret ved Spanias og Portugals tiltredelsesakt, skal Kommisjonen rådspørre Den rådgivende komité for sikkerhet, hygiene og helsevern på arbeidsplassen ved utarbeidelsen av forslag på dette området