Mønsterdybden på dekk for visse kategorier motorvogner og deres tilhengere
Rådsdirektiv av 18. juli 1989 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om mønsterdybden på dekk for visse kategorier motorvogner og deres tilhengere
Council Directive 89/459/EEC of 18 July 1989 on the approximation of the laws of the Member States relating to the tread depth of tyres of certain categories of motor vehicles and their trailers
Del av EØS-avtalen fra ikrafttredelsen av avtalen 1.1.1994
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
Rådet og representantene for medlemsstatenes regjeringer, forsamlet i Rådet, vedtok 19. desember 1984 en resolusjon om trafikksikkerhet , der Kommisjonen oppfordres til å fremlegge forslag om dette for Rådet.
Regler om minste mønsterdybde på dekk er et særskilt og spesifikt problem, som imidlertid inngår i målsetningene og det planlagte arbeid for 1986, som var Fellesskapets trafikksikkerhetså r.
Europaparlamentet vedtok 18. februar 1986 en resolusjon om et fellesskapspro gram for trafikksikkerhetsåret 1986 , og her er mønsterdybden på dekk ett av de spørsmål der fellesskapsbestemmelse r må vedtas så snart som mulig.
Slike bestemmelser må føre til bedre sikkerhet.
Nasjonale bestemmelser om minste mønsterdybde er forskjellige fra en medlemsstat til en annen, og disse forskjellene fører til at bilister har problemer med å overholde trafikkreglene når de bruker sine kjøretøyer på de forskjellige medlemsstaters territorium.
En harmonisering av disse bestemmelsene vil lette kjøretøyers og personers frie bevegelighet mellom medlemsstatene og medvirke til å fjerne handelshindringer og konkurransevridning
Rådet og representantene for medlemsstatenes regjeringer, forsamlet i Rådet, vedtok 19. desember 1984 en resolusjon om trafikksikkerhet , der Kommisjonen oppfordres til å fremlegge forslag om dette for Rådet.
Regler om minste mønsterdybde på dekk er et særskilt og spesifikt problem, som imidlertid inngår i målsetningene og det planlagte arbeid for 1986, som var Fellesskapets trafikksikkerhetså r.
Europaparlamentet vedtok 18. februar 1986 en resolusjon om et fellesskapspro gram for trafikksikkerhetsåret 1986 , og her er mønsterdybden på dekk ett av de spørsmål der fellesskapsbestemmelse r må vedtas så snart som mulig.
Slike bestemmelser må føre til bedre sikkerhet.
Nasjonale bestemmelser om minste mønsterdybde er forskjellige fra en medlemsstat til en annen, og disse forskjellene fører til at bilister har problemer med å overholde trafikkreglene når de bruker sine kjøretøyer på de forskjellige medlemsstaters territorium.
En harmonisering av disse bestemmelsene vil lette kjøretøyers og personers frie bevegelighet mellom medlemsstatene og medvirke til å fjerne handelshindringer og konkurransevridning