Nasjonal kontrollplan for fôrvare- og næringsmiddelregelverket samt bestemmelsene om dyrs helse og velferd
Kommisjonsvedtak nr. 2007/363/EF av 21. mai 2007 om retningslinjer for å hjelpe medlemsstatene i utarbeidingen av den enkelte, integrerte, flerårige, nasjonale kontrollplanen omhandlet i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 882/2004
Commission Decision 2007/363/EC of 21 May 2007 on guidelines to assist Member States in preparing the single integrated multi-annual national control plan provided for in Regulation (EC) No 882/2004 of the European Parliament and of the Council
EØS-komitevedtak notifisert av Island: ikrafttredelse 1.5.2010
Nærmere omtale
Bakgrunn (fra EØS-notatet)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er et kommisjonsvedtak med bakgrunn i artikkel 43.1 i kontrollforordningen (Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 882/2004 om offentlig kontroll for å sikre at fôrvare- og næringsmiddelregelverket samt bestemmelsene om dyrs helse og velferd overholdes). Vedtaket fastsetter i artikkel 1 at veiledningsteksten er å finne i vedlegget. Artikkel 2 sier at vedtaket retter seg mot medlemsstatene.
Kontrollforordningen gir i artikkel 42 føringer om prinsipper som skal legges til grunn ved utarbeidelse av kontrollplanen og dens innhold. Artikkel 43 gir Kommisjonen myndighet til å utarbeide en veileder og gir videre føringer om veilederens innhold. Veilederen selv forklarer og utdyper kontrollforordningens bestemmelser om kontrollplanen.
Kontrollplanen skal gi oversikt over rammeverket for kontrollmyndigheten på fôrvare- og næringsmiddelregelverket samt dyrehelse- og dyrevernbestemmelsene. Veilederen beskriver hvor detaljert og i hvilket format informasjonen om eksempelvis Mattilsynets organisasjon og struktur, forhold til andre myndigheter, overordnete strategiske mål, tilsynssystemer og -metodikker, opplæringssystemer, dokumentasjon, beredskapsplaner m.m. skal presenteres.
Merknader
Rettsakten er en veileder og er på tross av at den er gitt som et kommisjonsvedtak ikke bindende, kun veiledende. Dette presiseres også i vedtakets fortale punkt 8 ("The guidelines are not binding but serve to provide useful guidance to the Member States...") Rettsakten medfører ikke behov for regelverksendring. Rettsakten antas å ikke medføre økonomiske eller administrative forpliktelser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon og Spesialutvalget for næringsmidler, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Forpliktelsen til å utarbeide en enkelt, integrert, flerårig, nasjonal kontrollplan er nedfelt i kontrollforordningen. Denne veilederen skal gi støtte til medlemsstatene ved utarbeidelsen av kontrollplanen. Den pålegger sådan ingen ytterlige forpliktelser. Veilederen gir utdypende forklaring om kontrollplanens innhold, innholdets detaljeringsgrad og formatet som informasjonen kan presenters i.
Rettsakten planlegges gjennomført ved å bli tatt inn i Mattilsynets kvalitetssystem som en retningslinje.
Rettsakten er relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Rettsakten hører også hjemme i vedlegg I kapittel II og vedlegg II kapittel XII. Det er imidlertid ikke mulig å legge inn dette i EØS-notatet.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er et kommisjonsvedtak med bakgrunn i artikkel 43.1 i kontrollforordningen (Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 882/2004 om offentlig kontroll for å sikre at fôrvare- og næringsmiddelregelverket samt bestemmelsene om dyrs helse og velferd overholdes). Vedtaket fastsetter i artikkel 1 at veiledningsteksten er å finne i vedlegget. Artikkel 2 sier at vedtaket retter seg mot medlemsstatene.
Kontrollforordningen gir i artikkel 42 føringer om prinsipper som skal legges til grunn ved utarbeidelse av kontrollplanen og dens innhold. Artikkel 43 gir Kommisjonen myndighet til å utarbeide en veileder og gir videre føringer om veilederens innhold. Veilederen selv forklarer og utdyper kontrollforordningens bestemmelser om kontrollplanen.
Kontrollplanen skal gi oversikt over rammeverket for kontrollmyndigheten på fôrvare- og næringsmiddelregelverket samt dyrehelse- og dyrevernbestemmelsene. Veilederen beskriver hvor detaljert og i hvilket format informasjonen om eksempelvis Mattilsynets organisasjon og struktur, forhold til andre myndigheter, overordnete strategiske mål, tilsynssystemer og -metodikker, opplæringssystemer, dokumentasjon, beredskapsplaner m.m. skal presenteres.
Merknader
Rettsakten er en veileder og er på tross av at den er gitt som et kommisjonsvedtak ikke bindende, kun veiledende. Dette presiseres også i vedtakets fortale punkt 8 ("The guidelines are not binding but serve to provide useful guidance to the Member States...") Rettsakten medfører ikke behov for regelverksendring. Rettsakten antas å ikke medføre økonomiske eller administrative forpliktelser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon og Spesialutvalget for næringsmidler, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Forpliktelsen til å utarbeide en enkelt, integrert, flerårig, nasjonal kontrollplan er nedfelt i kontrollforordningen. Denne veilederen skal gi støtte til medlemsstatene ved utarbeidelsen av kontrollplanen. Den pålegger sådan ingen ytterlige forpliktelser. Veilederen gir utdypende forklaring om kontrollplanens innhold, innholdets detaljeringsgrad og formatet som informasjonen kan presenters i.
Rettsakten planlegges gjennomført ved å bli tatt inn i Mattilsynets kvalitetssystem som en retningslinje.
Rettsakten er relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Rettsakten hører også hjemme i vedlegg I kapittel II og vedlegg II kapittel XII. Det er imidlertid ikke mulig å legge inn dette i EØS-notatet.