Offentlig kontroll av trikiner i kjøtt: endringsbestemmelser om nedskjæring av skrotter og alternative analysemetoder
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.3.2023)
Sammendrag av innhold
Trikinforordningen (EU) 2015/1375 artikkel 3 nr. 5 bokstav b) tillater at skrotter kuttes i mer enn seks deler før resultatet av trikinanalysen foreligger, i punkt (ii) i bestemmelsen er det et særlig vilkår for å tillate dette at varmskjæring er nødvendig for å kunne produsere spesifikke produkter. I forordning (EU) 2022/1418 fortalepunkt 3 og 4 fremkommer at begrensningen knyttet til spesifikke produkter ikke er vitenskapelig begrunnet. I tillegg fremkommer at det ikke er åpnet for en slik begrensning i animaliehygieneregelverket (forordning (EF) nr. 853/2004. punkt (ii) i forordning (EU) 2015/1375 artikkel 3 nr. 5 bokstav b) erstattes derfor av følgende:
“‘(ii) cutting or boning, prior to reaching the temperature referred to in point 2(b) of Chapter V of Section I of Annex III to Regulation (EC) No 853/2004, is applied in accordance with point 4 of Chapter V of Section I of Annex III to that Regulation;’”
Dette betyr at varmskjæring nå kan gjennomføres før prøvesvaret for trikinella foreligger uavhengig av hvilke produkter som skal produseres dersom dette gjøres i tråd med kravene i forordning (EF) nr. 853/2004 vedlegg III, Del I kapittel V punkt 2 (b) og punkt 4, samt at de øvrige vilkårene i trikinforordningen (EU) 2015/1375 arikkel 3 nr. 5 bokstav b) er oppfylt.
I tillegg oppdateres referansemetoden for påvisning med kryssreferanser til rett ISO-metode.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om offentlig kontroll – animalsk produksjon, forordning (EU) 2019/624 og forordning (EU) 2019/627.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter eller næringen..
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.