Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1748 av 21. juni 2024 om endring av kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/1378 med hensyn til godkjenning av visse kontrollorganer i samsvar med artikkel 46 i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/848 som godkjent til å gjennomføre kontroller og utstede økologiske sertifikater i tredjeland med henblikk på import av økologiske produkter inn i Unionen
Økologiforordningen 2018: endringsbestemmelser om sertifikater og kontrollorganer for import av økologiske produkter fra tredjestater
EØS-notat offentliggjort 28.8.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 14.6.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.6.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.9.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EU) 2021/1378 vedlegg II, i samsvar med artikkel 46 i forordning (EU) 2018/848. Vedlegg II er en liste over kontrollmyndigheter og kontrollorgan som er anerkjente til å kontrollere at økologiske virksomheter i tredjeland produserer økologiske produkter i samsvar med økologiregelverket i EØS-området. Europa-Kommisjonen har mottatt søknad (teknisk dossier) fra kontrollmyndigheter og kontrollorgan om å bli anerkjente etter samsvarssystemet, og har vurdert disse søknadene etter definerte kriterier i henhold til forordning (EU) 2018/848 artikkel 46(2) og utfyllende krav i forordning (EU) 2021/1698. Europa-Kommisjonen har konkludert med at 17 kontrollorgan og kontrollmyndigheter oppfyller kriteriene og kan anerkjennes som godkjente til å føre tilsyn og utstede økologisertifikater for å verifisere at økologiske produkter i slike økologiske virksomheter er produsert etter samsvarende økologiregler i EØS-området og kan importeres til EØS-området. Rettsakten inkluderer disse 17 kontrollmyndighetene og kontrollorganene i vedlegg II til forordning (EU) 2021/1378.
Dette er første runde med anerkjenning av "samsvarende" kontrollorgan og kontrollmyndigheter, og det er forventet flere tilsvarende rettsakter i 2024. Det er et krav om en overgang fra ekvivalenssystem til samsvarssystem fra 1.1.2025, og et krav om at kontrollorgan og kontrollmyndigheter fra årsskiftet fører kontroll med at økologiske virksomheter i tredjeland følger samsvarende og ikke ekvivalente regler til EØS-økologiregelverket.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriften endrer § 4 bokstav c i økologiforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2024/1748 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter. Det er Europa-Kommisjonen som har hovedansvaret for å anerkjenne kontrollorgan og kontrollmyndigheter som kan kontrollere økologiske virksomheter, virksomhetsgrupper og produkter i tredjeland for import til EØS-området.
Det er 60 ekvivalente kontrollorgan og kontrollmyndigheter som er anerkjente for å føre tilsyn med økologiske virksomheter i tredjeland i dag (jf. forordning (EU) 2021/2325 vedlegg II), og som må bli anerkjente etter det nye samsvarssystemet dersom de skal fortsette å kontrollere økologiske virksomheter fra 1.1.2025. Det er en omfattende overgang fra et gjeldende ekvivalenssystem, hvor produksjonen i tredjeland kan være tilsvarende og ikke helt lik med økologiregelverket i EØS-området, og til det nye samsvarssystemet. Det har derfor vært en bekymring om dette kan medføre en redusert import av økologiske produkter av visse kategorier fra visse tredjeland etter 1.1.2025. Siden det er forventet at en stor andel av kontrollorganene vil bli anerkjent etter det nye systemet innen 2024, så forventer vi ikke at dette vil innebære en vesentlig utfordring for tilgangen på økologiske produkter fra tredjeland. Vi vurderer dessuten at en innstramning i regelverket slik at økologiske virksomheter i tredjeland må følge det samme økologiregelverket som i EØS-området er med på å legge til rette for å ivareta forbrukere sine forventinger og tillit til økologiske produkter, og at dette er en viktig utvikling i tråd med økologiske mål og prinsipper.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.