Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/1195 av 20. juni 2023 om fastsettelse av regler for innholdet i og formatet for de opplysningene medlemsstatene skal gjøre tilgjengelige om resultatene av offentlige undersøkelser av tilfeller av kontaminering med produkter eller stoffer som ikke er godkjent for bruk i økologisk produksjon
Økologiforordningen 2018: gjennomføringsbestemmelser om undersøkelser av forurensning med ikke tillatte stoffer i økologiske produkter
Norsk forskrift kunngjort 12.12.2023
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 31.10.2023
- EØS-komitebeslutning 8.12.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.1.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten gir nye utfyllende regler til forordning (EU) 2018/848 for utforming av et nytt rapporteringsskjema som myndighetene skal fylle ut for å dokumentere resultatene av undersøkelsesprosessen og tiltak de har gjennomført ved funn av ikke-godkjente produkter og substanser for bruk i økologisk produksjon (jf. forordning (EU) 2018/848 artikkel 29(6) og 29(9)). Det er et krav om at medlemsstater skal dele denne informasjonen med andre land og Europa-kommisjonen, med formål om å dele informasjon om "beste praksis" og harmonisere håndtering av slike saker.
Rettsakten omfatter en mal for et rapporteringsskjema med informasjon over undersøkelsesprosessen, og stiller krav til å bruke OFIS (Organic Farming Information System) ved årlig rapportering innen 31. mars for avsluttede saker i foregående år. Det skal kun rapporteres oppfølging av funn i prøver som er tatt gjennom offentlig kontroll av kontrollorgan eller kompetent myndighet, og omfatter både funn i importerte og nasjonalt produserte økologiske produkter.
Rapporteringsskjemaet omfatter opplysninger om det økologiske produktet (bl.a type produkt, volum, stadium i verdikjeden), informasjon om ikke-godkjent stoff, kilde og årsak til kontaminering. Det skal informeres om det er iverksatt tiltak som forbyr omsetning av produktet som økologisk eller ikke. Det er valgfritt om kompetent myndighet ønsker å informere mer utfyllende om iverksatte tiltak for oppfølging av de ulike sakene. I del II i rapporteringsskjemaet skal kompetent myndighet gi en årlig oversikt over «beste praksis» over tiltak for å forebygge mot innhold av produkter eller substanser som ikke er godkjent for bruk i økologisk produksjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriften endrer § 3 i økologiforskriften og tilføyer en ny bokstav h) for denne rettsakten.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2023/1195 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.
Det nye rapporteringssytemet inneholder tilsvarende informasjon som vi allerede notifiserer i OFIS ved funn av ikke-godkjente produkter og substanser til bruk i økologisk produksjon, og kun enkelte tilleggsopplysninger. For å unngå dobbeltrapportering har vi i regelverksprosessen argumentert for å vise til relevant OFIS-sak, og kun rapportere tilleggsopplysninger i rapporteringsskjemaet. Vi vurderer allikevel det nye rapporteringsskjemaet som akseptabelt, siden Norge har et begrenset antall saker (7 saker i 2022) og at det i hovedsak er avkrysningsbokser i rapporteringsskjemaet for å redusere administrativ byrde med utfylling av skjemaet. Europa-kommisjonen har i tillegg formidlet informasjon om at de har et formål om å se på muligheten for ytterligere forenkling i rapporteringskravene når det digitale rapporteringssystemet i OFIS skal videreutvikles i 2024.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.