Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2013/291/EU av 14. juni 2013 som fastsetter overgangsordninger for enkelte animalske produkter som dekkes av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 853/2004 og som har blitt innført fra tredjeland til Kroatia før 1. juli 2013
Overgangsordninger for visse animalske produkter innført til Kroatia
EØS-komitebeslutning 09.07.2014
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.12.2015)
Sammendrag av innhold
Rettsakten fastsetter overgangsordninger for Kroatia, når det gjelder omsetning av enkelte animalske produkter. Formålet er å underlette Kroatias etterlevelse av forordning (EF) nr. 853/2004 etter inntredelse i unionen fra 1. juli 2013.
Rettsakten gjelder for produkter som oppfyller følgende krav:
- omfattes av forordning (EF) nr. 853/2004
- ikke oppfyller kravene i forordning (EF) nr. 853/2004
- ble innført fra tredjeland til Kroatia før 1. juli 2013
For disse animalske produktene er håndteringen ulik, avhengig av om produktet ble frigitt for fri omsetning i Kroatia før 1. juli 2013 eller ikke:
- Animalske produkter som ble frigitt for fri omsetning før 1. juli 2013 skal ha et nasjonalt stempel og kan kun omsettes på det nasjonale marked. I tillegg skal disse animalske produktene ikke håndteres av virksomheter som er godkjente til levering av produkter til andre EU-medlemsland.
- Animalske produkter som ikke ble frigitt for fri omsetning før 1. juli 2013, kan omsettes på det nasjonale marked frem til 30. juni 2014.
- Animalske produkter som ikke blitt frigitt på det nasjonale marked før 30. juni2014, skal destrueres under myndighetens kontroll.
Frem til 1. juli 2014 kan Kroatia i tillegg eksportere animalske produkter til tredjeland, under forutsetting at forsendelsen er forseglet av kompetent myndighet, at forseglingen kontrolleres ved utgang ur Kroatia og at forsendelsen ikke krysser grensen til et annet EU-medlemsland.
Medlemslandene skal, gjennom nødvendige kontroller, sikre at de animalske produktene nevnt oven ikke omsettes i EU.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser
Norge skal bidra til å sikre at de animalske produktene nevnt ovenfor ikke omsettes på det indre marked. Dette kan innebære ekstra utgifter for tilsynet, i forbindelse med kontroll av produkter importert fra Kroatia. Det er uklart om dette vil gi økte økonomiske eller administrative byrder.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ikke endring av norsk regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten underletter Kroatias inntredelse i EU og anses derfor som både EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Rettsakten er en del av Kroatia-pakken som det ikke er utstedt/returnert standardark på.
Status
Vedtatt i EU.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.