Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/1267 av 20. juli 2022 om nærmere angivelse av prosedyrene for utpeking av unionsprøvingsanlegg med henblikk på markedstilsyn og kontroll av produktsamsvar i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1020
Overholdelse og håndheving av EUs regelverk for varer: gjennomføringsbestemmelser om EU-testanlegg
EØS-komitebeslutning 8.12.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 21.7.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.5.2024)
Sammendrag av innhold
Gjennomføringsforordning om prosedyre for utpeking av EU-testsentre springer ut av forordnning (EU) 2019/1020 om markedstilsyn og produktsamsvar (markedstilsynsforordningen). Artikkel 1 angir prosedyrene for utpekelse av EU-testsentre. Artikkel 2 gjelder revurdering av utpekelsen av EU-testsentre og fremgangsmåten for dette. EU vedtok gjennomføringsforordningen den 20. juli 2022.
I artikkel 1 punkt 1 heter det at medlemslandenes testsentre skal utpekes etter en "call for interest" hvor vilkårene for å bli utpekt fremgår. I punkt 2 fremgår det at sentrene utpekes direkte av Kommisjonen, hvor betingelsene for deres utpekelse fremgår. Etter punkt 3 heter det at forut for utpekelsen skal EUPCN (European Union Product Compliance Network), i henhold til artikkel 29 i forordning (EU) 2019/1020, konsulteres om følgende: a) de spesfikke produktkategorier og spesifikke risikiene i forbindelse med en produktkategori, som EU-testsentre skal teste b) betingelsene for utpekelse av EU-testsentre for å sikre et konsekvent høyt nivå for produkttesting og høy kvalitet av teknisk og vitenskapelig rådgivning.
I artikkel 2 punkt 1 heter det at Kommisjonen i samråd med EUPCN regelmessig tar utpekelsen av testsentre opp til revisjon for å sikre at disse oppfyller betingelsene for utpeksele og krav i artikkel 21, punkt 3,5 og 6 i forordning (EU) 2019/1020. I punkt 2 heter det at det fastsettes en frist for revisjon ved utpekselsen av testsentre og i punkt 3 fremgår det at dersom et EU-testsenter ikke oppfyller betingelsene for utpekelse, samt kravene i artikkel 21 punkt 3, 5 og 6, i forordning (EU) 2019/1020, trekker Kommissjonen i samråd med EUPCN utpekelsen tilbake.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Vurdering av forordningen om prosedyren for utpeking av EU-testsentre, er at den faller inn under EØS-avtalens tematiske virkeområde, herunder fri vareflyt og kontroll med denne. Rettsakten vurderes EØS-relevant.
Det referes i artikkel 2 punkt 1 og 3 til markedstilsynforordningen. Markedstilsynsforordningen er enda ikke inntatt i EØS-avtalen eller gjennomført i norsk rett, og gjennomføringsforordingen om prosedyre for utpekselse av EU-testsentre vil følgelig vente til denne er inntatt i norsk rettt.
Når markedstilsynsforordingen er inntatt i norsk rett, vil forordningen om utpekelse av EU-testsentre kunne gjennomføres ved forskrift med hjemmel i EØS-vareloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordning om prosedyre for utpeking av EU-testsentre vil i seg selv ikke medføre økonomiske konsekvenser. Innføring av ny prosedyre vil trolig få noen administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært hørt hos de aktuelle departement/etater dvs KLD, JD, FIN, DSB og toll. Ingen hadde merknad.
Vurdering
Forordning om prosedyre for utpeking av EU-testsentre anses EØS-relevant og akseptabel, da den faller inn under avtalens tematiske virkeområde, herunder fri vareflyt og kontroll med denne. Det tas ikke forbehold om Stortingets samtykke til innlemmelsen etter EØS-avtalen art. 103. Forordningen om utpekelse av EU-testsentre vil kunne gjennomføres ved forskrift, med hjemmel i EØS-vareloven så snart markedstilsynsforordningen har trådt i kraft i Norge.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 20. juli 2022.
Innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning 317/2023 av 8. desember 2023. Alle EFTA-landene tok konstitusjonelt forbehold. Pr 29. mai 2024 er det kun Liechtenstein som har hevet dette, mens Norge og Island har meldt om forsinkelse.