Øvre grenseverdier for delta-9-tetrahydrocannabinol i hampfrø
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 19.9.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.11.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EF) nr. 1881/2006 fastsetter grenseverdier for visse forurensende stoffer (kontaminanter) i nærmere bestemte næringsmiddelkategorier. Kommisjonsforordning (EU) nr. 2022/1393 endrer avsnitt 8, punkt 6 om delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) i vedlegget til forordning (EU) nr. 1881/2006 om fastsettelse av grenseverdier for visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Forordning fastsetter grenseverdier for innhold av utilsiktet forurensing av delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) ekvivalenter (heretter bare omtalt som THC) i hampfrø, produkter av hampfrø og hampfrøolje. Grenseverdiene i forordningen for THC i disse næringsmidlene er svært lave (0.0003 % og 0.00075 %).
Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) har vurdert at det ikke vil være helsefare forbundet med innhold av THC innenfor de foreslåtte grenseverdiene i de aktuelle hampfrøproduktene.
Hampfrø i seg selv inneholder i prinsippet ikke THC, men frøene kan være forurenset med sporstoffer av THC på frøskallet. Hampfrø er ikke omfattet av narkotikaforskriften. Hampfrøprodukter omsettes derfor per i dag lovlig som næringsmidler på EØS-markedet, også i Norge.
De konkrete grenseverdiene som EU har fastsatt for utilsiktet forurensning av THC i hampfrø, produkter av hampfrø og hampfrøolje er som nevnt ovenfor 3 mg/kg (0,0003%) og 7,5 mg/kg (0,00075 %).
Delta-9-tetrahydrocannabinolic acid (Δ9-THCA) kan gjennom behandling omdannes til Δ9-THC. Maksimumsnivåer er derfor summen av Δ9‐THC og Δ9-THCA, uttrykt i Δ9‐THC-ekvivalenter.
Grenseverdien er satt for hampfrø og hampfrøavledede produkter, gitt i Vedlegg til fo. (EU) 2022/1393
Endring i Vedlegg 8.6 :
Næringsmidler(1)
Maximum level (mg/kg)
% andel
8.6.
Delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) equivalents(*)
8.6.1.
Hamp frø
3.0
0,00030
8.6.2.
Malte hampfrø, (delvis) fettreduserte hampfrø og and hamp frø avledede produkter (**) med unntak av produkter som er deferert til i 8.6.3.
3.0
0,00030
8.6.3.
Hamp frø olje
7.5
0,00075
(*) maksimum nivået refereres til summen av delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) og delta-9-tetrahydrocannabinolic acid (Δ9-THCA), uttrykt som Δ9-THC. En factor på 0.877 brukes for nivået av Δ9-THCA og maksimum-nivået refererer til summen av Δ9-THC + 0.877 x Δ9-THCA.
(**) hampfrø avledede produkter er produkter avledet kun fra hamp frø.’
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 3. juli 2015 nr. 870 om visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringen er minimal og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet, utover generelle, etablerte forpliktelser til farevurdering, overvåkning, analyser og kontroll basert på risiko for overskridelse av grenseverdier for forurensende stoffer i næringsmidler.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
THC er oppført på narkotikalisten i forskrift om narkotika. Mattilsynet mener likevel at det bør kunne utledes av en tolkning av legemiddel- og narkotikalovgivningen i lys av næringsmiddellovgivningen, at utilsiktet forurensning av hampfrøprodukter med THC under grenseverdiene som framgår av den nye forordningen, ikke skal regnes som narkotika, selv om THC per i dag helt generelt er definert som narkotika i narkotikalisten i narkotikaforskriften.
Mattilsynet mener derfor at det ikke er nødvendig at det samtidig med gjennomføringen i norsk rett av den nye forordningen, må gjøres et tilsvarende konkret unntak i oppføringen av THC i narkotikalisten i narkotikaforskriften.
Utkastet til forordning har vært diskutert på EØS-koordineringsmøtet med matdepartementene 25. februar 2022. Matdepartementene sluttet seg til Mattilsynets forslag til norsk posisjon: «Vi støtter KOMs forslag om å endre avsnitt 8.6 i vedlegget til forordning (EF) 1881/2006. Hvis det kommer opp forslag om å endre virkedatoen fra 1. oktober til 1. januar 2023, støtter vi det». Mattilsynet, med støtte av Legemiddelverket, har også tatt saken opp med Helse- og omsorgsdepartementet og fått aksept for tolkningen. Helse- og omsorgsdepartementet sa seg også enig Mattilsynets vurdering i e-post av 20. juni 2022 hvor de skriver; HOD er enig i framgangsmåten Mattilsynet har foreslått, og vi viser blant annet til anbefalingspunket fra Mattilsynet:
• Mattilsynet foreslår at rettsakten som fastsetter grenseverdier for utilsiktet forurensing av delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) ekvivalenter i hampfrø, produkter av hampfrø og hampfrøolje tas inn i EØS-avtaleverket uten tilpasninger og deretter gjennomføres i norsk rett i forskrift om visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Mattilsynet mener at rettsakten som fastsetter grenseverdier for utilsiktet forurensing av delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) ekvivalenter i hampfrø, produkter av hampfrø og hampfrøolje tas inn i EØS-avtaleverket uten tilpasninger og deretter gjennomføres i norsk rett i forskrift om visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Status
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant .