Kommisjonsforordning (EU) 2024/1038 av 9. april 2024 om endring av forordning (EU) 2023/915 med hensyn til øvre grenseverdier for T-2- og HT-2-toksiner i næringsmidler
Øvre grenseverdier for rester av forurensende stoffer i næringsmidler: T-2- og HT-2-toksiner
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 10.4.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 13.11.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.4.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning setter grenseverdier for mykotoksinet T-2/HT-2, som i dag ikke er regulert med grenseverdier i næringsmidler.
T-2 og HT-2 toksiner dannes av ulike Fusarium-arter og skader ikke bare kroppens celler direkte, men svekker også utviklingen av vitale cellekomponenter. T-2 toksin metaboliseres raskt til et stort antall produkter, og hvor HT-2 toksin er en hovedmetabolitt. Konsekvensene kan inkludere redusert kroppsvekt, mottakelighet for infeksjon og reproduktive forstyrrelser. Disse giftstoffene oppdages ofte i havre så vel som mais, hvete og bygg.
EFSA har risikovurdert inntak av T-2 toksin og HT-2 toksin. De har funnet at deler av EUs befolkningsgruppe vil ved dagens kosthold føre til at kronisk eksponeringsinntak kan overskrides. For å ivareta folkehelsen for alle, er det derfor hensiktsmessig å etablere maksimale nivåer for summen av T-2 og HT-2. Maksimumsnivåene er kun summen av T-2 og HT-2 toksin, da det er svært begrensede forekomstdata tilgjengelig for annet enn T-2 og HT-2 toksin. Det er foreløpig ingen rutinemessige analysemetoder for T-2 toksin og HT-2 toksin tilgjengelig.
Kornbaserte matvarer er en viktig del av det norske kostholdet. I VKM’s utkast til rapport om risikorangering av fremmedstoffer (bestilt av MT, publisering 16. september 2019) kommer T-2 og HT-2 høyt opp på listen over fremmedstoffer i mat som kan utgjøre en risiko for folkehelsen.
I EU har det kommet innspill fra næringen at de trenger tid for å tilpasse seg nye krav.
Norge og nordiske land og Irland har i prosessen med utvikling av regelverket uttrykt bekymring for at grenseverdier på T-2 og HT-2 på 50 µg/kg for havre- og havregrynsprodukter er for lavt når man tar hensyn til årsvariasjoner. Norge har derfor foreslått at grenseverdien for T-2/HT-2 på havre- og havregryns-produkter til forbruker settes til 100 µg/kg. Dette er det tatt hensyn til i forordning, men at nivået skal/bør ned. I forordningsforslaget står det derfor;
- Artikkel 8 skal nr. 5 lyde: «Medlemsstatene og berørte parter skal innen 1. januar 2028 meddele Kommisjonen resultatene av undersøkelser som er utført og framskritt som er gjort med hensyn til anvendelsen av forebyggende tiltak for å unngå forurensning T-2/HT-2 i havre og havregryns-produkter.
- Medlemsstatene og berørte parter skal regelmessig oversende data om forekomst av T-2/HT-2 i havre og havregryns-produkter.
Det legges opp til at næringsaktører skal kunne forberede seg på de nye reglene. Rettsakten vil i EU derfor gjelde fra 1. juli 2024. Produkter som er lovlig plassert på markedet før 1 juli 2024, kan forbli på markedet til datoen for minimum holdbarhet eller bruksdato utløper.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om visse forurensende stoffer i næringsmidler (FOR-2015-07-03-870).
Rettsakten vil gjelde fra 1. juli 2024 i EU.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er krav om at Medlemslandene skal oversende data til Kommisjonen/EFSA. Dette vil kreve mer ressurser for prøvetaking, analyser og oppfølging av resultater.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten tar høyde for at næringen trenger tid til å tilpasse seg de nye krav.
Undersøkelser av T2 og HT-2 i havre- og havregrynsprodukter har vist at Norge og nordiske land, inkl Irland, har til tider hatt nivåer høyere enn 50 µg/kg. Dette er særlige i år som er "våte". Det har derfor vært knyttet usikkerhet til om man vil kunne greie å produsere havre til mat i disse landene. I og med at havre- og havregrynsprodukter er en viktig del av kostholdet, og har mange positive effekter på helse, fikk Norge med støtte fra andre land gjennomslag for at grenseverdien for T-2 og HT-2 for havre- og havregrynsprodukter ble hevet fra 50 µg/kg til 100 µg/kg. Men, forordningen sier at nivået bør/skal ned.
- Artikkel 8 skal nr. 5 lyde: «Medlemsstatene og berørte parter skal innen 1. januar 2028 meddele Kommisjonen resultatene av undersøkelser som er utført og framskritt som er gjort med hensyn til anvendelsen av forebyggende tiltak for å unngå forurensning T-2/HT-2 i havre og havregryns-produkter.
- Medlemsstatene og berørte parter skal regelmessig oversende data om forekomst av T-2/HT-2 i havre og havregryns-produkter.
Det er derfor av betydning at Norge gjennomfører T2/HT-2 undersøkelser av havre og havregrynsprodukter som selges til forbruker. Norge må også belage seg på at grensen for T2/HT-2 vil kunne settes lavere.
Det er ikke kommet høringssvar til høringen.
Mattilsynet mener at med de gitte overgangsordninger vil grenseverdiene for T2/HT-2 vil gjøre maten tryggere.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er en endringsforordning til fo. (EU) 2023/915. Forordning 2023/915 er foreløpig ikke tatt inn i forskrift om visse forurensende stoffer i næringsmidler (FOR-2015-07-03-870). Forordning 2024/1038 bør tas inn samtidig med forordning 2023/915.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.