Kommisjonsforordning (EU) 2025/1891 av 17. september 2025 om endring av forordning (EU) 2023/915 med hensyn til øvre grenseverdier for uorganisk arsen i fisk og annen sjømat
Øvre grenseverdier for rester av forurensende stoffer i næringsmidler: uorganisk arsen
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 18.9.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 29.4.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.10.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) 2023/915 fastsetter grenseverdier for visse forurensende stoffer (kontaminanter) i næringsmidler. Endringsforordning (EU) 2025/1891 fastsetter grenseverdier for uorganisk arsen i fisk og annen sjømat.
Arsen finnes naturlig i miljøet, men menneskelig aktivitet har økt nivåene gjennom industriutslipp og bruk av arsen i gjødsel, trebeskyttelsesmidler, insektmidler og ugressmidler. Eksponering hos mennesker skjer hovedsakelig gjennom mat og drikkevann. EUs mattrygghetsorgan, EFSA, har konkludert med at uorganisk arsen utgjør en helserisiko ved kronisk inntak. I tillegg til å bekrefte relevansen av landbasert mat for eksponeringen, har EFSA også konkludert med at matvaregrupper som "fisk og annen sjømat" var blant de åpenbare kildene til eksponering for uorganisk arsene i visse land. I dag er det grenseverdi for uorganisk arsen i ris og risprodukter, morsmelkerstatning, barnemat og fruktjuice. For å redusere befolkningens eksponering fastsettes det nå også grenseverdier for uorganisk arsen i fisk og annen sjømat.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2025/1891 om grenseverdier for urganisk arsen i fisk og annen sjømat endrer forordning (EU) 2023/915, som foreløpig ikke er gjennomført i forskrift 3. juli 2015 nr. 870 om visse forurensende stoffer i næringsmidler. Endringsforordningen vil gjennomføres i form av en endringsforskrift til forskriften om visse forurensende stoffer i næringsmidler, når forordning (EU) 2023/915 er gjennomført.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Grenseverdiene som nå settes vurderes ikke å innebære vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for næringsutøvere eller myndigheter ut over generelle forpliktelser til farevurdering, overvåkning, analyser og kontroll basert på risiko for overskridelser. Grenseverdiene er basert på forekomstdata for uorganisk arsen i fisk og annen sjømat i EØS. Norske forekomstdata står for en betydelig del av dette datagrunnlaget og de er under de foreslåtte grenseverdiene for fisk. Norske data viser at innholdet av uorganisk arsen i blåskjell hovedsakelig er under foreslått grenseverdi. Analyser har imidlertid vist at innhold kan variere, også innad samme lokasjon, og i enkelte tilfeller har innholdet vært høyere enn kommende grenseverdi. Denne variasjonen kan føre til noe uforutsigbarhet mtp overholdelse av grenseverdien som vil gjelde for blåskjell.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.