Kommisjonsforordning (EU) 2024/2633 av 8. oktober 2024 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av azoksystrobin, famoksadon, flutriafol, mandipropamid og mefentriflukonazol i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: azoksystrobin, famoksadon, flutriafol, mandipropamid og mefentriflukonazol
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.10.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 24.7.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.10.2024)
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder implementering av Codex grenseverdier for de aktive stoffene azoksystrobin, famoksadon, flutriafol, mandipropamid og mefentriflukonazol som EFSA(European Food Safety Authority) har vurdert som trygge for forbruker i EUs i 396/2005. Denne forordningen skal fastsettes i Plantevernmiddelrestforskriften etter at den er tatt inn i EØS-avtalen. Famoksadon og flutriafol er ikke lenger godkjent brukt som plantevernmidler i EU/EØS. Azoksystrobin, mandipropamid og mefentriflukonazol er godkjente aktive stoffer(plantevernmidler) i EU og disse stoffene er også godkjent brukt i Norge.
EFSA risikovurderte foreslåtte CODEX grenseverdier spesielt med hensyn til risiko for forbruker før CODEX Pesticide residues møte. Vurderingene er publisert i en vitenskapelig rapport som gav grunnlaget for vurdering av hvilke grenseverdier EU støtter og hvilke reservasjoner EU tar når det gjelder implementering av CODEX-grenseverdiene i EU-regelverket i tilfeller der EFSA har vurdert at det er helserisiko for forbruker. EU presenterte på CODEX-møte reservasjoner som gjelder plantevernmiddel/produktkombinasjoner der EFSA har vurdert at det kan være helserisiko for forbruker.
For CODEX grenseverdiene for azoksystrobin, famoksadon, flutriafol, mandipropamid og mefentriflukonazol som EU ikke reserverte seg mot å implementere på møte i CODEX komiteen for plantevernmiddelrester eller CODEX Alimentarius Commission, vurderes å være trygge for forbruker. Disse grenseverdiene skal derfor implementeres i forordning 396/2005, unntatt når det gjelder produkter som ikke er oppført på vedlegg I til forordning 396/2005 (Plantevernmiddelrestforordningen) eller hvis CODEX grenseverdiene er fastsatt lavere enn gjeldene EU grenseverdier.
For famoksadone reserverte EU seg mot implementering av grenseverdiene for løk, bær fra halvbusker, undergruppe blomstrende grønnsaker, gresskarfamilien, agurk og sommersquash, chilipepper og paprika.
For mandipropamid reserverte EU seg mot implementering av CODEX-grenseverdiene for løk, aubergin,tørket ginseng (inkludert rød ginseng).
For mefentriflukonazol reserverte EU seg mot implementering av CODEX grenseverdiene for spiselig slakteavfall (fra pattedyr), egg, fett unntatt melkefett (fra pattedyr). Kjøtt fra pattedyr andre enn marine pattedyr, melk, kjernefrukt, spiselig slakteavfall fra fjærfe, fett fra fjærfe og fjærfe kjøtt.
For mandipropamid ble det også vurdert en MRL-søknad for reddikblader. I EU gjelder grenseverdiene for kål også for reddikblader etter at redikkblander ble oppført i del B av vedlegg I til forordning 396/2005 og der er klassifisert i undergruppen kål slik at grenseverdiene for kål også gjelder for reddikblader.Søknaden om grenseverdi gjelder kun bruk av mandipropamid i reddikblader og ikke i kål og derfor skal denne grenseverdien på kun gjelde for redikker. Det er allerede fastsatt en annen grenseverdi for mandipropamid i kål knyttet til godkjent bruk i kål.
Fordi det ikke er noen grenseverdier som fastsettes lavere ved denne forordningen er det ikke behov for noen overgangsordninger eller senere ikrafttredelse for de nye grenseverdiene. De nye grenseverdiene vil gjelde i EU 20 dager etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil de nye grenseverdiene (MRL) bli gjeldende umiddelbart når forordningen fastsettes i norsk regelverk etter at forordningen tas inn i EØS-avtalen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet.
Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å vurdere å implementere internasjonale standarder som CODEX-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Siden endringene kun gjelder fastsettelse av høyere grenseverdier ved at CODEX-grenseverdier som har blitt vurdert å være trygge for europeiske forbrukere implementeres i EU-forordning 396/2005 vil endringene kunne bidra til mindre handelshindringer i forbindelse med import samtidig er kravet til forbrukerbeskyttelse ivaretatt fordi CODEX grenseverdiene som EFSA har vurdert at kan medføre helsefare for forbruker ikke tas inn i EU regelverket. Internasjonal harmonisering av grenseverdier og implementering av CODEX grenseverdier som er vurdert som trygge for europeiske forbrukere er viktig for å begrense handelshindringer ved import. Endringene har ikke betydning for eksisterende norske godkjenninger for bruk av azoksystrobin, mandipropamid og mefentriflukonazol fordi det kun fastsettes høyere grenseverdier der grenseverdiene endres.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.