Kommisjonsforordning (EU) 2024/398 av 29. januar 2024 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 365/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av haloksyfop i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: endringsbestemmelser for haloksyfop
Norsk forskrift kunngjort 29.4.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 26.10.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 30.1.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 6.3.2024
- EØS-komitebeslutning 26.4.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.5.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for det aktive stoffet haloksyfop. Det aktive stoffet er ikke godkjent i EU/EØS. Det finnes både CODEX-grenseverdier, og det er fastsatt grenseverdier på bakgrunn av godkjent bruk i tredjeland (importtoleranse-MRL). Eksisterende grenseverdier for haloksyfop, som er fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU/EØS, fastsettes nå ved kvantifiseringsgrensen med hjemmel i artikkel 17 i forordning 396/2005. I tillegg fastsetter forordningen grenseverdier (importtoleranse-MRL) for produktene linfrø og rapsfrø/canolafrø på bakgrunn av godkjent bruk av haloksyfop i Australia. EFSA har vurdert at krav til dokumentasjon er oppfylt og vurdert at disse grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere. Det er behov for disse importtoleransegrenseverdiene for å unngå handelshindringer.
EFSA hadde også fått et mandat etter artikkel 43 i forordning 396/2005 for å revurdere eksisterende grenseverdier som er fastsatt enten på bakgrunn av tidligere importtoleransesøknader eller CODEX-grenseverdier. Det er brukt nyere inntaksdata (gjeldende PRIMO-modell) og vurdering av etterspurt dokumentasjon (confirmatory data) etter en tidligere artikkel 12-revurdering av grenseverdiene. Det har tidligere blitt fastsatt en importtoleranse-MRL for soyabønner og noen CODEX-grenseverdier. EFSA konkluderte med at importtoleransegrenseverdien for haloksyfop i soyabønner og CODEX-MRL-er for løk og solsikkefrø ikke vurderes å utgjøre noen helserisiko for forbruker.
Det ble ved EFSAs risikovurdering i 2022 identifisert at noe dokumentasjon etter gamle krav manglet for grenseverdien for soyabønner (importtoleranse-MRL) og CODEX-grenseverdien for solsikkefrø, og disse grenseverdiene fastsettes derfor som midlertidige grenseverdier med en frist for innsending av manglende dokumentasjon innen to år etter publisering av denne forordningen.
EFSA har vurdert at grenseverdien for melk som har vært fastsatt ved standardgrenseverdien (kvantifiseringsgrensen LOQ) på 0,01 mg/kg er det viktigste bidraget til kronisk eksponering for stoffet, spesielt for barn. Det ble derfor bestemt at grenseverdien for haloksyfop i melk skal fastsettes ved 0,002 mg/kg. For alle andre produkter fastsettes grenseverdiene ved produktspesifikk kvantifiseringsgrenser. For å gi virksomheter og tredjeland muligheter til å tilpasse seg endringer i grenseverdiene, vil det være en utsatt ikrafttredelse på 6 måneder etter publisering av forordningen før de nye grenseverdiene blir gjeldende.
For at produkter som allerede er på markedet før regelverksendringen fortsatt skal kunne omsettes, gir forordningen en overgangsordning ved at nye grenseverdier ikke skal gjelde for produkter som allerede var produsert i EU eller importert til EU før de nye grenseverdiene blir gjeldende i EU 19. august 2024.
Forordningen trer i kraft 20 dager etter publisering på EUs Official Journal, og endringene i grenseverdier blir gjeldende 6 måneder etter dette i EU (19. august 2024).
I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst kunne bli gjeldende for samme dato de blir gjeldende i EU den 19. august 2024 forutsatt at denne forordningen da er tatt inn i EØS-avtalen og fastsatt i norsk regelverk gjennom en endringsforskrift.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene, vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Konsekvensvurdering:
Rettsakten vurderes ikke å ha spesiell betydning for norske virksomheter eller norske forbrukere sammenliknet med andre EU/EØS-land.
Forordningen opphever flere tidligere EU-MRL-er som var fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU, og disse fastsettes da ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense. For melk fastsettes det også en lavere grenseverdi enn standardgrenseverdien fordi melk er vurdert å kunne bidra mye til kronisk eksponering, og dette er viktig for forbrukerbeskyttelsen. Det er vurdert at importtoleransegrenseverdiene det er søkt om kan fastsettes og tidligere fastsatte CODEX-grenseverdier og importtoleransegrenseverdier som EFSA fortsatt vurderer som trygge for europeiske forbrukere kan beholdes.
Andre opplysninger
De nye grenseverdiene gjelder i EU først fra 19. august 2024 og fra samme dato i Norge dersom forordningen er tatt inn i EØS-avtalen før denne datoen.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.