Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i visse matvarer: endringsbestemmelser om fludioksonil
Kommisjonsforordning (EU) 2022/1264 av 20. juli 2022 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av fludioksonil i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2022/1264 of 20 July 2022 amending Annex II to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for fludioxonil in or on certain products
Norsk forskrift kunngjort 22.3.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.11.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier for fludioksonil. Stoffet er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS og stoffet brukes også i Norge, men endringene har ikke betydning for norske godkjenninger. Endringene gjelder fastsettelse av MRL-er på bakgrunn av søknader om MRL importtoleransesøknad. Det fastsettes en høyere MRL (importtoleranse-MRL) for bananer på bakgrunn av godkjent bruk i Guatamala, Honduras og Columbia og for sukkerbeterøtter på bakgrunn av godkjent bruk i USA. MRL for produktene var tidligere ved kvantifiseringsgrensen LOQ.
Den europeiske myndigheten for næringsmiddeltrygghet (EFSA) vurderer at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Forordningen 2022/1264 er fastsatt i EU, og endringene i MRL vil gjelde umiddelbart når forordningen tas inn i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det laveste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller en akutt helserisiko danner alltid grunnlaget for fastsettelsen av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier for fludioksonil. Stoffet er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS og stoffet brukes også i Norge, men endringene har ikke betydning for norske godkjenninger. Endringene gjelder fastsettelse av MRL-er på bakgrunn av søknader om MRL importtoleransesøknad. Det fastsettes en høyere MRL (importtoleranse-MRL) for bananer på bakgrunn av godkjent bruk i Guatamala, Honduras og Columbia og for sukkerbeterøtter på bakgrunn av godkjent bruk i USA. MRL for produktene var tidligere ved kvantifiseringsgrensen LOQ.
Den europeiske myndigheten for næringsmiddeltrygghet (EFSA) vurderer at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Forordningen 2022/1264 er fastsatt i EU, og endringene i MRL vil gjelde umiddelbart når forordningen tas inn i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det laveste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller en akutt helserisiko danner alltid grunnlaget for fastsettelsen av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.