Kommisjonsforordning (EU) 2024/1487 av 29. mai 2024 om fastsettelse av datakrav for godkjenning av beskyttende midler og synergister og om fastsettelse av et arbeidsprogram for gradvis revurdering av beskyttende midler og synergister på markedet i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1107/2009
Plantevernmiddelforordningen: tekniske regler og gjennomgåelse av beskyttende midler og synergister
EØS-komitebeslutning 6.12.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 22.11.2023 med tilbakemeldingsfrist 20.12.2023
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 7.2.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 30.5.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 2.10.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.9.2024)
Sammendrag av innhold
Denne forordningen fastsetter:
- arbeidsprogrammet for gradvis gjennomgang av beskyttende midler (safeners) og synergister som allerede er brukt i plantevernmidler per 19. juni 2024 og prosedyrer knyttet til dette programmet
- datakravene som en søknad om godkjenning av beskyttende midler eller en synergist må oppfylle.
Arbeidsprogrammet følger av vedlegg 1, og inneholder navn på rapportørland (saksbehandler) og co-rapportør. Foreløpig er listen tom, men arbeidsprogrammet skal vedtas innen 19. desember 2025. Søknader fra ansvarlig firma skal sendes innen 19. juni 2028. Innholdet i det første arbeidsprogrammet inkluderer følgende stoffer:
- stoffer kjent brukt som beskyttende midler eller synergist i minst ett plantevernmiddel i EU innen 19. juli 2024 og som er oppført på en offentlig liste fra EU-kommisjonen innen 19. juli 2024.
- stoffer som oppfyller kravene fra punkt 1 og som er etteranmeldt innen 19. desember 2024.
- stoffer som er forespurt inkludert på listen innen 19. juni 2025, forutsatt at de vurderes som relevante.
Forordningen inneholder i tillegg krav rundt søknader, søknadsvurdering, dokumentasjon, databeskyttelse, datadeling med mer. Datakrav er tilsvarende krav til aktive stoffer og plantevernmidler, men i vedlegg III spesifiseres i tillegg datakrav som går spesielt på oppgaven disse stoffene har i plantevernmiddel.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kreve en mindre endring i forskrift 6. mai 2015 nr. 455 om plantevernmidler ved at rettsakten tilføyes i opplistingen av rettsakter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter og næringen i Norge. Når Norge blir rapportør for et stoff vil kostnadene for saksbehandlingen dekkes av et gebyr.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Norge ved Mattilsynet har deltatt i kommisjonsarbeidsgruppen for rettsakten i "Standing Committee on Plants, Animals, Food and Feed - Section: Phytopharmaceuticals - Legislation". Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. Vi vurderer at tilpasningsteksten til forordning (EU) 1107/2009 om at EFTA-statene med unntak av Liechtenstein kan være 'rapporterende medlemsstat' og 'medrapporterende medlemsstat' også dekker denne funksjonen for beskyttende midler og synergister.
Mattilsynet vurderer at forskrift 13. februar 2004 nr. 406 om betaling av gebyrer for særskilte ytelser fra Mattilsynet bør endres når arbeidsprogrammet vedtas, slik at det innføres gebyr for denne tjenesten.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.