Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2024/2831 av 23. oktober 2024 om forbedring av arbeidsvilkårene for plattformarbeidere
Plattformdirektivet: forbedring av arbeidsvilkår for personer som arbeider via digitale plattformer
Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 11.11.2024
Tidligere
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 12.6.2023
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 13.12.2023
- Revidert kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 8.2.2024
- Kompromiss fremforhandlet med representanter fra Europaparlamentet bekreftet av Rådet 11.3.2024 med pressemelding
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024 med pressemelding
- Rådsbehandling 14.10.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Redaksjonens kommentar
Europakommisjonen la 9. desember 2021 fram forslag til styrking av arbeidsforholdene for personer som arbeider på digitale plattformer, blant annet ved å gi flere tilgang til arbeidstakerrettigheter, sosiale goder og minstelønn. Plattformarbeidere bør dessuten ha status som arbeidstakere når foretaket kontrollerer arbeidsutførelsen. Mange som arbeider på digitale plattformer befinner seg i dag i en gråsone mellom arbeidstaker og oppdragstaker.
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.5.2025)
Prosessen i EU
Direktivet er formelt vedtatt og har trådt i kraft i EU. I mars 2024 ble det enighet om direktivforslaget i trilogforhandlingene. EU-parlamentet vedtok direktivet 17. september og Rådet gjorde det samme 14. oktober. 11. november ble direktivet publisert i Official Journal. Det trådte i kraft 1. desember 2024 og gjennomføringsfristen for medlemsstatene er 2. desember 2026.
EU-kommisjonen har nedsatt en implementeringsgruppe hvor medlemsstatene deltar og diskuterer hvordan direktivet skal gjennomføres nasjonalt. Arbeidslivets parter på europeisk nivå inviteres til noen utvalgte møter. Departementet og EFTA-sekretariatet deltar i gruppen som observatører. Første møte ble avholdt i desember 2024 og gruppen vil møtes jevnlig gjennom 2025. I etterkant vil det bli utarbeidet en samlet rapport.
Direktivet er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Prosessen i Norge
Direktivet er til vurdering i Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). Departementet arbeider med å kartlegge innholdet i de konkrete artiklene, for å få klarhet i hva direktivet vil bety for norsk rett, og planlegge ev. prosess med nasjonal gjennomføring.
Gjennom 2022 og 2023 har departementet forelagt Kommisjonens direktivforslag for partene i arbeidslivet, berørte departementer og etater, for å innhente eventuelle synspunkter. Departementet har også informert om endelig vedtatt direktiv i møte med partene november 2024 og mai 2025.
Direktivet formål
Kommisjonen ønsker å bedre arbeidsforholdene for personer som arbeider for digitale arbeidsplattformer. Direktivets formål er:
- Å forbedre arbeidsforholdene for personer som utfører plattformarbeid ved å fastlegge personens status som henholdsvis arbeidstaker eller oppdragstaker på korrekt måte
- Å fremme transparens, rettferdighet og ansvarlighet i måten algoritmer styrer arbeidet
- Å fremme transparens i plattformarbeid på tvers av grenser og styrke håndheving av relevant regelverk
Sammendrag av hovedinnhold
Plattformdirektivet er basert på Europakommisjonens forslaget fremmet 9. desember 2021. Direktivet består av tre hoveddeler:
- Presumpsjonsregel for arbeidstakerklassifisering
Presumpsjonsregelen er kjernen i direktivet og skal bidra til å sikre riktig klassifisering av plattformarbeidere, enten som arbeidstakere eller selvstendig oppdragstakere. Dersom det foreligger reelle forhold som tilsier at plattformselskapet utøver kontroll og ledelse, skal plattformarbeideren presumeres å være arbeidstaker. Hvis plattformselskapet er uenig, kan presumpsjonen bestrides. Bevisbyrden vil da ligge på plattformselskapet. Ordlyden i direktivet på dette punktet er blitt betydelig utvannet gjennom trilogforhandlingene. Nå er det opp til hvert enkelt medlemsland å sikre effektive prosedyrer for å avklare arbeidstakerstatus. Det er også et større nasjonalt handlingsrom i utformingen av presumpsjonsregelen.
- Algoritmestyring og beskyttelse mot overvåkning
Direktivet har et eget kapittel om algoritmestyring, for å bidra til mer transparens i hvordan algoritmer brukes. Plattformarbeidernes rett til informasjon om algoritmebruk skal styrkes, det er forbudt å bruke bestemte typer av informasjon, som fysisk og mental helse, større beslutninger skal tas av et menneske og ikke en maskin, og selskapene skal evaluere risikoen for diskriminering som følge av automatiserte beslutninger. Reglene er banebrytende, da EU-lovgivning for første gang regulerer algoritmestyring og kunstig intelligens i arbeidslivet.
- Håndheving
Plattformarbeid kan være grensekryssende. Selskapet kan holde til i et land mens arbeidet utføres i et annet. For å sikre transparens på tvers av landegrenser og styrke håndheving av relevant regelverk, har direktivet til dels detaljerte og omstendelige regler om hvordan offentlige etater og tilsynsmyndigheter skal samarbeide og hvilken informasjon som skal utveksles.
Merknader
Rettslige konsekvenser
De rettslige konsekvenser er under utredning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser må vurderes nærmere.
Vurdering
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vurderer direktivet som EØS-relevant og akseptabelt.