Den administrative kommisjon for koordinering av trygdeordningers beslutning nr. E8 av 14. mars 2024 om fastsettelse av en prosedyre for forvaltning av endringer vedrørende de nærmere bestemmelser for de organer, som er omhandlet i artikkel 1 i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 883/2004, og som er oppført i det elektroniske register, som inngår i EESSI
Prosedyrebestemmelser for det felleseuropeiske system for elektronisk utveksling av trygdeinformasjon (EESSI) (E8)
EØS-notat offentliggjort 5.12.2024
Tidligere
- Beslutning publisert i EU-tidende 12.11.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.12.2024)
Sammendrag av innhold
Beslutningen ble vedtatt av Den administrative kommisjon (AC) 14. mars 2024 med hjemmel i forordning 883/2004 (trygdeforordningen) artikkel 72 bokstav d).
EESSI er det felleseuropeiske system for elektronisk utveksling av opplysninger på trygdens område. Beslutning nr. E8 erstatter beslutning nr. E2 av 3. mars 2010, som gjaldt prosedyren for endringer i det elektroniske hovedregisteret (EESSI Master Directory) over organer og institusjoner omhandlet i artikkel 1 bokstavene m, q og r i forordning nr. 883/2004 og artikkel 1 nr. 2 bokstavene a og b i forordning nr. 987/2009 (gjennomføringsforordningen).
Beslutning E8 gjelder prosedyren for endringer i det elektroniske registeret, kalt institusjonsregisteret (Institution Repository), over organene definert i artikkel 1 bokstavene m, q og r i forordning nr. 883/2004 og artikkel 1 nr. 2 bokstavene a og b i forordning nr. 987/2009. Institusjonsregisteret erstatter det elektroniske hovedregisteret (EESSI Master Directory). Institusjonsregisteret skal inneholde de nasjonale organene som deltar i elektronisk informasjonsutveksling mellom trygdemyndighetene og institusjonene i medlemsstatene, de nasjonale organene som det er vist til i de strukturerte elektroniske dokumentene og de nasjonale organene som har levert tjenester til innbyggerne og i dag er stengt. Institusjonsregisteret skal også inneholde endringer knyttet til kompetansen til disse nasjonale organene. Institusjonsregisteret skal være den eneste pålitelige kilden for å angi kompetente myndigheter, nasjonale institusjoner, kontaktorganer og tilknytningspunkter.
De enkelte medlemsstatene skal utnevne ansvarlige kontakter for den første introduksjonen og senere forvaltningen av forretningsinformasjon og teknisk informasjon i institusjonsregisteret samt stedfortredere for disse. Medlemsstatene skal også utnevne et sentralt kontaktpunkt for EESSI for hvert tilknytningspunkt, samt stedfortreder for disse.
Medlemsstatene skal melde fra til Europakommisjonen om vesentlige endringer av data. Dette skal skje før endringene trer i kraft, i tråd med varslingsperioden som er beskrevet i Den administrative kommisjons notat om prosess og varslingsperioder. Dette gir andre medlemsstater tilstrekkelig tid til å behandle og kommunisere informasjonen og forberede deres institusjoner på endringene som kommer. En vesentlig endring skal i forbindelse med denne prosedyren forstås som en endring som påvirker gjennomføringen av forordningene og dermed koordineringen, idet den kan forsinke forsendelsen eller distribusjonen (routing) av strukturerte elektroniske dokumenter (SED) til den berørte institusjonen eller det berørte organet. I punkt 9 er det gitt eksempler på hva vesentlige endringer omfatter.
Den administrative kommisjon skal innen ett år etter publiseringen av beslutningen evaluere medlemsstatenes erfaringer med anvendelsen av beslutningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen ble vedtatt av Den administrative kommisjon 14. mars 2024 med hjemmel i forordning (EF) 883/2004 artikkel 72. Beslutningen vil ikke kreve endringer i norsk rett. Beslutninger fattet av Den administrative kommisjon er ikke-bindende rettsakter som "avtalepartene skal ta tilbørlig hensyn til", jf. vedlegg VI til EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen erstatter en tidligere beslutning med prosedyre for informasjonsutveksling om de samme organene, som er inntatt i EØS-avtalen, og vil ikke få økonomiske og administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av relevante organer på departements- og direktoratsnivå uten at det har fremkommet merknader. Rettsakten er funnet EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel for Norges vedkommende.
Status
Rettsakten er for tiden til vurdering i EØS/EFTA-landene.