Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 av 19. oktober 2022 om ensartede prosedyrer ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering)
Prosedyrer for kontroll med veitransport av farlig gods (2022)
Norsk forskrift kunngjort 27.9.2024
Tidligere
- Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 24.10.2022
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 7.3.2024
- EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.9.2023)
Sammendrag av innhold
Rådsdirektiv 95/50/EF av 6. oktober 1995 om innføring av enhetlige kontrollprosedyrer for transport av farlig gods på vei består av mange ulike bestemmelser som er endret flere ganger, og det er vanskelig å finne frem til hvilke regler som gjelder.
Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 av 19. oktober 2022 om ensartede framgangsmåter ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering) inneholder en samlet og kodifisert versjon av tidligere direktiver og endringer knyttet til kontroll av veitransport av farlig gods. Dette direktivet har som hovedformål å lette tilgangen til og forståelsen av regelverket ved å samle og presentere tidligere spredte bestemmelser i en enkelt, konsolidert tekst. Det fastsetter enhetlige prosedyrer og krav for kontroll av veitransport av farlig gods for å sikre trygg transport, inkludert definisjoner, dokumentasjon, inspeksjonsprosedyrer, samarbeid mellom medlemslandene og sanksjoner ved brudd på reglene. Den kodifiserte versjonen er utarbeidet for å forenkle forståelsen og gjennomføringen av regelverket for transport av farlig gods på veg innenfor EØS.
Det nye direktivet erstatter de ulike rettsaktene som er innlemmet i det; forslaget endrer ikke innholdet, men er kun en sammenstilling.
Forslaget er utarbeidet på grunnlag direktiv 95/50/EF og de rettsaktene som endrer det. Når artiklene har fått nye nummer, er sammenhengen mellom de gamle og de nye numrene vist i en tabell i vedlegg V til det kodifiserte direktivet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen. Referansene i ingressen til FOR-2009-04-01-384 forskrift om landtransport av farlig gods må endres med referanse til konsolidert direktiv
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten behandles i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Rettsakten vuderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Norge, ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), deltar i Europakommisjonens Farlig gods-komite, Komiteen for transport av farlig gods.