Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/1801 av 23. juni 2025 om tilpasning til vitenskapelig og teknisk utvikling av vedlegg I og II til europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 om ensartede prosedyrer ved kontroll av veitransport av farlig gods
Prosedyrer for kontroll med veitransport av farlig gods: endringsbestemmelser om enhetlige prosedyrer
EØS-notat offentliggjort 28.10.2025
Tidligere
- Utkast til direktiv lagt fram av Kommisjonen 18.2.2025 med tilbakemeldingsfrist 18.3.2025
- Utkast til delegert kommisjonsdirektiv sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 23.6.2025
- Kommisjonsdirektiv publisert i EU-tidende 13.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.10.2025)
Sammendrag av innhold
Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/1801 endrer direktiv (EU) 2022/1999, som stiller krav til hvordan veikontroller av transport av farlig gods skal gjennomføres. Kontrollene skal gjennomføres iht. en egen sjekkliste som fremkommer av vedlegg I til direktivet, mens vedlegg II inneholder en veiledende og ikke uttømmende liste over hvordan overtredelsene av regelverket skal kategoriseres etter risiko.
Kravene til selve gjennomføringen av transport av farlig gods på vei og hvilke plikter de ulike aktørene i transportkjeden har, fremkommer av den internasjonale avtalen om veitransport av farlig gods (ADR). Gjennom direktiv 2008/68/EF gjelder ADR også for den nasjonale transporten av farlig gods på vei innen EU/EØS. ADR endres jevnlig i tråd med den vitenskapelige og tekniske utviklingen. For å sikre korrekt håndheving av regelverket for transport av farlig gods på vei, må både sjekklisten som brukes ved veikontroller og risikokategoriseringen av overtredelsen harmoniseres med ADR. Direktiv (EU) 2025/1801 endrer sjekklisten i vedlegg 1 og kategoriseringen av overtredelsene i vedlegg II i direktiv (EU) 2022/1999 i tråd med endringene som har skjedd i ADR.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Både direktiv 2008/68/EF og direktiv (EU) 2022/1999 er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods. Ved gjennomføringen av direktiv (EU) 2025/1801 er det behov for å oppdatere § 31 i landtransportforskriften som omhandler gjennomføring av kontroll på vei, i tråd med endringene i direktivet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I henhold til landtransportforkriften kan både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Statens vegvesen, politiet og tollvesenet kontrollere transport av farlig gods på vei. DSB forvalter forskriften og må sørge for å oppdatere sjekklistene som ligger til grunn for veikontrollene. Det vurderes at det økonomiske og administrative konsekvensene er lave.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Rettsakten anses å være EØS-relevant og akseptabelt
Status
Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/1801 ble vedtatt 23. juni 2025 og publisert i EU-tidende 13. oktober 2025.