Prøvemetode for våtgrep av C1-dekk
Kommisjonsforordning (EU) nr. 228/2011 av 7. mars 2011 som endrer europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1222/2009 når det gjelder metoden til prøvning av våtgrep av C1-dekk
Commission Regulation (EU) No 228/2011 of 7 March 2011 amending Regulation (EC) No 1222/2009 of the European Parliament and of the Council with regard to the wet grip testing method for C1 tyres
Norsk forskrift kunngjort 16.7.2013
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.8.2013)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1222/2009 innfører en merkeordning for bildekk, blant annet i tilknytning til energieffektivitet. Merkeordningen trer i kraft 1. november 2012. Merkingen inneholder opplysninger om rullemotstand, våtgrep og støy. Hensikten med forordningen og merkeordningen er å gjøre veitransporten sikrere og øke dens økonomiske og miljømessige effektivitet ved å fremme energieffektive og sikre bildekk med lavere støynivå.
Målemetoden for å teste våtgrepet til C1-dekk (personbildekk) har nå blitt revidert. Den reviderte målemetoden bedrer testresultatenes nøyaktighet. I merkeordningen blir et bildekk klassifisert på en skala fra A-G på grunnlag av en våtgrepsindeks. Nøyaktighet er avgjørende for hvilken våtgrepsklasse et bildekk blir klassifisert i. Høy grad av nøyaktighet muliggjør pålitelig sammenligning av dekk fra ulike produsenter. Dessuten unngår man at et dekk kan bli klassifisert i mer enn én våtgrepsklasse. Dette er også en fordel for myndighetene som får ansvar med å føre tilsyn med merkeordningen.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 228/2011 endrer dermed testmetoden for våtgrep i forordning (EF) nr. 1222/2009.
Merknader
Forordningen vil ikke ha økonomiske konsekvenser for Norge fordi vi ikke har dekkprodusenter som vil bli berørt. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det lovtekniske arbeidet med innføring av forordningen i norsk rett.
Gjennomføringen vil antagelig kunne skje med hjemmel i merkeloven. Dette må avklares med Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Merkeloven gir blant annet forskriftshjemmel for myndighetene til å kreve at varer merkes med opplysninger om energi- og ressursbruk, slik at forholdene best mulig legges til rette for forbrukernes bedømmelse og valg av varer. Loven inneholder tilsynsbestemmelser, og Statens Vegvesen gis også rett til å påby retting og å ilegge tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
Vurdering
Merkeordningen omfatter både dekk til nye biler og dekk solgt på ettermarkedet. Regummierte dekk og piggdekk er ikke inkludert i ordningen. Forordningen ansees i tråd med Norges interesser fordi endringen i forhold til forordning 1222/2009 medfører at våtgrepstesten for personbildekk blir mer nøyaktig.
Konklusjon
Rettsakten anses som relevant og akseptabel etter EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Vegdirektoratet har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelse av rettsakten.
Status
Forordningen ble vedtatt 7. mars 2011 og trådte i kraft i EU 29. mars 2011.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens vedtak av 7. desember 2012, beslutning nr. 221/2012. Forordningen ble implementert i forskrift 17. desember 2012 nr. 1325 om merking av dekk vedrørende drivstoffeffektivitet m.m., med ikrafttredelse 8. juli 2013.
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1222/2009 innfører en merkeordning for bildekk, blant annet i tilknytning til energieffektivitet. Merkeordningen trer i kraft 1. november 2012. Merkingen inneholder opplysninger om rullemotstand, våtgrep og støy. Hensikten med forordningen og merkeordningen er å gjøre veitransporten sikrere og øke dens økonomiske og miljømessige effektivitet ved å fremme energieffektive og sikre bildekk med lavere støynivå.
Målemetoden for å teste våtgrepet til C1-dekk (personbildekk) har nå blitt revidert. Den reviderte målemetoden bedrer testresultatenes nøyaktighet. I merkeordningen blir et bildekk klassifisert på en skala fra A-G på grunnlag av en våtgrepsindeks. Nøyaktighet er avgjørende for hvilken våtgrepsklasse et bildekk blir klassifisert i. Høy grad av nøyaktighet muliggjør pålitelig sammenligning av dekk fra ulike produsenter. Dessuten unngår man at et dekk kan bli klassifisert i mer enn én våtgrepsklasse. Dette er også en fordel for myndighetene som får ansvar med å føre tilsyn med merkeordningen.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 228/2011 endrer dermed testmetoden for våtgrep i forordning (EF) nr. 1222/2009.
Merknader
Forordningen vil ikke ha økonomiske konsekvenser for Norge fordi vi ikke har dekkprodusenter som vil bli berørt. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det lovtekniske arbeidet med innføring av forordningen i norsk rett.
Gjennomføringen vil antagelig kunne skje med hjemmel i merkeloven. Dette må avklares med Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Merkeloven gir blant annet forskriftshjemmel for myndighetene til å kreve at varer merkes med opplysninger om energi- og ressursbruk, slik at forholdene best mulig legges til rette for forbrukernes bedømmelse og valg av varer. Loven inneholder tilsynsbestemmelser, og Statens Vegvesen gis også rett til å påby retting og å ilegge tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
Vurdering
Merkeordningen omfatter både dekk til nye biler og dekk solgt på ettermarkedet. Regummierte dekk og piggdekk er ikke inkludert i ordningen. Forordningen ansees i tråd med Norges interesser fordi endringen i forhold til forordning 1222/2009 medfører at våtgrepstesten for personbildekk blir mer nøyaktig.
Konklusjon
Rettsakten anses som relevant og akseptabel etter EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Vegdirektoratet har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelse av rettsakten.
Status
Forordningen ble vedtatt 7. mars 2011 og trådte i kraft i EU 29. mars 2011.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens vedtak av 7. desember 2012, beslutning nr. 221/2012. Forordningen ble implementert i forskrift 17. desember 2012 nr. 1325 om merking av dekk vedrørende drivstoffeffektivitet m.m., med ikrafttredelse 8. juli 2013.