(Forslag) Europaparlaments- og rådsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) nr. 1092/2010, (EU) nr. 1093/2010, (EU) nr. 1094/2010, (EU) nr. 1095/2010 og (EU) 2021/523 med hensyn til visse rapporteringskrav innen finansielle tjenesteytelser og investeringsstøtte
Rapporteringskrav innen finansielle tjenester og investeringsstøtte
Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 17.12.2024
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 17.10.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 12.3.2024
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 19.6.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2023)
Sammendrag av innhold
Finansielle institusjoner og andre enheter som er aktive på finansmarkedene, er pålagt å rapportere et bredt spekter av opplysninger for å gjøre det mulig for Unionens og de nasjonale myndigheter som overvåker det finansielle systemet å overvåke risikoer, sikre finansiell stabilitet og markedsintegritet og beskytte investorer og forbrukere av finansielle tjenester i Unionen.
Rapporteringskrav spiller en viktig rolle i å sikre grundig overvåking og korrekt håndheving av lovgivning. Rapporteringskrav kan imidlertid også pålegge foretakene en stor administrativ byrde og det er derfor viktig å strømlinje rapportertingskravene og utnytte den innsamlede informasjonen på en mest mulig effektiv måte.
Forslaget legger derfor for det første opp til å lette utveksling av informasjon mellom myndigheter som overvåker finanssektoren, samt å sikre konsolidering av rapportering som per nå utføres i henhold til ulike krav. Målet er å redusere den administrative byrden for rapporterende enheter og myndigheter ved å unngå overlappende forespørsler.
I tillegg vil forslaget også lette Kommisjonens mulighet til å innhente anonymisert data for å utarbeide politikk og gjennomføre konsekvensanalyser og evalueringer.
For å ytterligere utnytte nyttervedien av de rapporterte dataene innenfor forskning og innovasjon, foreslås det videre å tillate at myndighetene deler innsamlet informasjon med finansinstitusjoner, forskere og andre enheter med en legitim interesse. På grunn dataenes sensitive karakter foreslås det imidlertid å innføre spesifikke obligatoriske betingelser for videreutnyttelse av disse dataene, herunder anonymisering av personopplysninger og ikke-personopplysninger for å forhindre identifisering av individuelle finansinstitusjoner og beskyttelse av konfidensiell informasjon.
Til sist legger forslaget opp til å endre hyppigheten av rapporteringen om InvestEU-programmet fra halvårlig til årlig. Dette gjøres for å redusere arbeidsbelastningen for partnere, finansielle formidlere, små og mellomstore bedrifter og andre selskaper.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forslaget endrer forordning (EU) nr. 1092/2010, (EU) nr. 1093/2010, (EU) nr. 1094/2010 og (EU) nr. 1095/2010 som er gjennomført i Lov om EØS-finanstilsyn.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert forslaget som EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Regelverksforslaget refererer til Data Governance Act som ennå ikke er gjennomført i norsk rett.
Finanstlsynet vurderer at rettsakten er relevant og akseptabel.
Status
Forslag til regler er på høring i EU-kommisjonen.