Europaparlaments- og rådsbeslutning (EU) 2024/1254 av 24. april 2024 om endring av direktivene 2009/12/EF, 2009/33/EF og europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 og rådsdirektiv 96/67/EF med hensyn til visse rapporteringskrav innen sektorene for veitransport og luftfart
Rapporteringskrav innen veitransport og luftfart (beslutning)
EØS-notat offentliggjort 26.2.2025
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsbeslutning lagt fram av Kommisjonen 17.10.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 13.3.2024
- Europaparlaments- og rådsbeslutning publisert i EU-tidende 30.4.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.2.2025)
Sammendrag av innhold
Europaparlamentet og Rådet fattet 24. april 2024 beslutning (EU) 2024/1254 om forenklinger av rapporteringskrav innen veitransport og luftfart. Beslutningen innebærer endringer av endring av direktivene 2009/12/EF om lufthavnsavgifter, 2009/33/EF om om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til veitransport, og europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/1999 om ensartede framgangsmåter ved kontroll av veitransport av farlig gods (kodifisering) og rådsdirektiv 96/67/EFom adgang til markedet for lufthavnrelaterte tjenester i lufthavnene i Fellesskapet.
Europakommisjonens "Long-term competitiveness of the EU: looking beyond 2030" innebærer blant annet en satsing for å rasjonalisere og forenkle rapporteringskrav i EU-lovgivningen, med et mål å redusere byrder knyttet til rapporteringskrav med 25%. Beslutning (EU) 2024/1254 går ut på å forenkle rapporteringsforpliktelser som følger:
- Direktiv 2009/12/EF gjelder for alle lufthavner som ligger på et territorium underlagt traktaten og som er åpne for kommersiell trafikk, der den årlige trafikken overstiger fem millioner passasjerbevegelser, samt for lufthavnen med flest passasjerbevegelser i hver medlemsstat. Direktivet artikkel 1 paragraf 3 krever at medlemsstatene offentliggjør en liste over lufthavnene på deres territorium som omfattes av direktivet, og at denne listen oppdateres årlig. Informasjonen i listen er allerede offentlig tilgjengelig og lett tilgjengelig for interessenter, som lufthavner, lufthavnforeninger og Eurostat. For å redusere den administrative byrder, fjernes publikasjonsplikten på medlemsstatene.
- Direktiv 2009/33/EF artikkel 10 krever at medlemsstatene rapporterer om gjennomføringen av direktivet hvert tredje år. Medlemsstatenes rapporter skal inneholde antall og kategorier av kjøretøy anskaffet innenfor rammen av direktivet. For å redusere administrative byrder reduseres hyppigheten av medlemsstatenes rapportering i henhold til direktiv 2009/33/EF, og tilpasses til de femårige referanseperiodene fastsatt i direktivet.
- Direktiv (EU) 2022/1999 krever at medlemsstatene sender rapporter til Kommisjonen om gjennomføringen av direktivet for hvert kalenderår. For å redusere administrative byrder reduseres rapporteringshyppigheten til annethvert kalenderår. Når det gjelder innholdet i rapportene om gjennomføringen, krever direktiv (EU) 2022/1999 at medlemsstatene, dersom mulig, inkluderer den bestemte eller estimerte mengden farlig gods transportert på vei, målt i transporterte tonn eller tonn/kilometer. Ettersom Kommisjonen allerede har tilgang til disse dataene, fjernes forpliktelsen til å rapportere det totale volumet av farlig gods transportert på vei i medlemsstatene.
- Direktiv 96/67/EF Artikkel 1 nummer 4 krever at Kommisjonen årlig publiserer en liste over lufthavner som omfattes av direktivet, og at medlemsstatene sender Kommisjonen de nødvendige dataene for å utarbeide denne listen. Siden denne informasjonen allerede er offentlig tilgjengelig og lett tilgjengelig for interessenter, som lufthavner, lufthavnforeninger eller Eurostat, og for å redusere den administrative byrden, fjernes denne rapporterings- og publiseringsforpliktelsen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 2009/12/EF er gjennomført i forskrift 20. desember 2019 nr. 2137 om avgifter for bruk av lufthavner drevet av Avinor AS. Direktiv 2009/33/EF er gjennomført i forskrift 20. desember 2022 nr. 2384 om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport. Direktiv (EU) 2022/1999 er gjernnomført i forskrift 1. januar 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods. Direktiv 96/67/EF er gjennomført i forskrift 3. november 2000 nr. 1096 om lufthavn relaterte tjenester. Alle endringene som følger av beslutning (EU) 2024/1254 vurderes å kunne gjennomføres ved endringer av de nevnte forskriftene.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene som følger av beslutning (EU) 2024/1254 er utelukkende fjerning av gjeldende rapporteringskrav, eller en reduksjon i hyppigheten av rapporteringskrav. Endringene ventes å innebære en mindre reduksjon av byrder for berørte myndigheter gjennom mer effektiv og mindre ressurskrevende rapporteringsprosess i tråd med formålet bak beslutningen og Europakommisjonens strategi for langsiktig konkurransekraft.
Sakkyndige instansers merknader
Samferdselsdepartementet har mottatt innspill fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Vurdering
Alle direktivene som endres ved denne rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen. Samferdselsdepartementet vurderer at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Beslutningen ble fattet i EU 24. april 2024, og er per 5. februar 2025 til vurdering i EØS/EFTA-landene.